Ruokakasvatus innosti Pulkonkoskella
Olipa kiva haastatella kuopiolaista Pulkonkosken koulun rehtoria Pasi Seppästä, miten Maistuva koulu on sujunut hänen koulussaan. Tuli oikein hyvä mieli, kun hän kertoi, että koko koulun väki on ollut innolla mukana toiminnassa, ja kaikki ovat kokeneet ruokakasvatuksen tärkeäksi.
Ensimmäiseksi opettajat tekivät yhdessä ruokapalvelun kanssa ruokakasvatustilanteen alkukartoituksen. Samalla sovittiin toimenpiteistä, joilla ruokakasvatus saataisiin osaksi koulun arkea.
Kaikki luokat miettivät, miten voisivat omilla käytöstavoillaan lisätä ruokahetken miellyttävyyttä.
– Lähdimme ruokahetkestä, Seppänen selvittää. Yhdessä sovittiin kouluruokailun pelisäännöistä. Jatkoimme pohtimalla ruokailutilan viihtyisyyden kohentamista. Nyt onkin sitten saatu ruokasaliin uudet verhot ja myös pöytätabletteja, joihin lapset saivat itse painaa kuviot käsityötunnilla.
Monipuolisen aterian kokoamista harjoiteltiin koululounaan yhteydessä.
Opetussuunnitelmaan kuuluu terveystaitojen opettelu, ja terveellisiä ruokailutapoja käsiteltiin oppitunneilla suunnitelmien mukaan. Monipuolisen aterian kokoamista harjoiteltiin koululounaan yhteydessä. Sekä lasten että aikuisten mielestä oli mielenkiintoista tutustua myös Makukoulu (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)-ruokakasvatusmenetelmään, joka perustuu aistilähtöiseen ruuan tutkimiseen. Makukoulun avulla lapset oppivat hyväksymään lautaselleen esimerkiksi uusia kasvismakuja.
Syyslukukauden monialainen oppimiskokonaisuuskin linkittyi ruoka-asioihin. Pulkonkoskella opeteltiin kierrätystä ja kiinnitettiin huomiota ruokajätteen määrään.
– Meillä oli ruokalassa hävikkiviikko, jolloin biojäte punnittiin. Siitäkin saatiin hyviä tuloksia, isommat lapset osaavat jo hyvin arvioida oman annoskokonsa, pienemmät vielä vähän harjoittelevat, kertoo Seppänen.
Joulun alla lapset pääsivät leipomaan pipareita. Ne tehtiin joulujuhlan tarjoiluihin vanhemmille. Se oli kaikkien mielestä mukava päätös Maistuvan koulun lukukaudelle.
Oppilaiden kanssa tullaan jatkossakin kiinnittämään huomiota viihtyisän ruokailutilanteen luomiseen.
Rehtorin mukaan koulussa jatketaan edelleen Maistuvan koulun linjalla. Hankkeessa on saatu aikaan hyviä käytäntöjä. Oppilaiden kanssa tullaan jatkossakin kiinnittämään huomiota viihtyisän ruokailutilanteen luomiseen. Myös ruuan terveellisyys on esillä.
– Tietenkään kaikki eivät tykkää aivan kaikesta, mutta täytyy kyllä olla tyytyväinen. Meillä lapset syövät monipuolisesti ja hyvin. Tällaisessa maalaiskoulussa on helpompaa kuin kaupungissa. Lähellä ei ole kauppoja eikä muita houkutuksia, joista voisi ostaa syötävää.
Pasi Seppänen on sitä mieltä, että opettajat tulevat hyötymään Maistuva koulu -nettisivusta, johon ruokakasvatuksen opetusmateriaaleja ollaan kokoamassa.
– Kyllähän nytkin on materiaalia netti pullollaan, mutta opettajien kiireet tuntien, voi hyvin ymmärtää, että niitä ei hyödynnetä täysipainoisesti. Meitä auttoi, kun tapasimme aluksi hankekoordinaattori Kaisa Kähkösen, joka innosti meidät yhteistyöhön kehittämään Maistuvaa koulua.
Teksti: Soili Soisalo, tiedottaja, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry