Ideapankki
Eväät koulureppuun -kuva
Tästä ideakortista löydät kuvalliset esitteet kouluun soveltuvista monipuolisista eväistä ja välipaloista.
Korttipeli ruokakasvatukseen
Pelikorteissa on monipuolisesti erilaisia ruokaan liittyviä kysymyksiä.
”Silmät söis, vaan vatsa ei vedä”
Tässä tehtävässä opetellaan tunnistamaan oma kylläisyys, mikä tukee taitoa syödä riittävästi.
Aamunavaustarinoita
Ruoka-aiheisia aamunavaustarinoita Ulla Rauramon kirjasta Makumatkalla – Innostavia ideoita ruokakasvatukseen (PS-kustannus, 2013).
Aamupala – materiaalit opetukseen
Tästä aamupala-aiheisesta ideakortista löydät Maistuvan koulun omia kuvamateriaaleja opetukseen ja viestintään kotien kanssa.
Aamupala-viestijuoksu
Leikkimielisen kilpailun avulla oppilaat pääsevät pohtimaan, millainen on täysipainoinen aamupala ja miksi sen syöminen on niin tärkeää.
Astioiden palautus
Edestakaiset liikkeet astianpalautuksessa hidastavat palautusta ja pidentävät jonoja.
Ateriaetu
Tutustu oppilaiden kanssa aterioivien opettajien ateriaetuun ja opettajien ja oppilaiden yhdessä ruokailemisen hyötyihin.
Ateriarytmi – kuvat opetukseen
Kuvissa on esimerkit koululaisen hyvinvointia tukevasta ateriarytmistä.
Ateriarytmi kohdilleen
Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omaa ateriarytmiään ja sitä, mitä hyötyä säännöllisen ateriarytmin noudattamisesta on.
Ateriavärikartta
Tehtävän harjoitusmoniste toimii innostavana työkaluna oman ruokavalion värien havaitsemiseen ja kasvisten käytön lisäämiseen.
Esimerkkilautanen esille
Ottakaa valokuva lautasmallin mukaan kootusta kouluruoka-rannoksesta ja laittakaa esimerkkilautanen esille linjastolle.
Esitteet kouluruokailusta
Kouluruokailusta kertovia esitteitä voi hyödyntää opetuksessa ja viestinnässä kotien kanssa.
Esitteet kouluruokailusta muilla kielillä
Tästä ideakortista löydät kuvallisia esitteitä kouluruokailusta ja koulun ruokarytmistä eri äidinkielillä.
Haarukka ja veitsi
Tässä tehtävässä harjoitellaan kattamista ja ruokailuvälineiden käyttöä leikin avulla.
Houkutteleva ruokalista
Tehtävässä pohditaan, miten ruokalistasta saisi entistäkin informatiivisemman ja hauskemman.
Hyvän olon rakennuspalikat
Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa elimistön rakennuspalikoihin – ravintoaineisiin.
Iloa ruuasta -teemaviikko
Iloa ruuasta -teemaviikon tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden ruokailoa sekä innostaa yhdessä syömiseen ja kokkailuun.
Isovanhempien ruokahaastattelu
Tässä tehtävässä oppilaat haastattelevat isovanhempiaan tai muuta iäkästä henkilöä ruuasta ja sen valmistuksesta heidän lapsuusaikanaan.
Jäljennä taulu
Tehtävässä oppilaat pääsevät jäljentämään valitsemansa kuuluisan suomalaisen taiteilijan ruoka-aiheisen taulun.
Janojuoma
Tehtävässä pohditaan, miten vedestä saadaan houkutteleva, helppo ja virkistävä juoma jokaiseen koulupäivään ja vapaa-ajalle.
Jonotus ja linjasto
Jonotuskäytäntöjä muokkaamalla jonottamisesta saadaan miellyttävämpi kokemus oppilaille.
Jouluinen kirje kaverille
Tässä tehtävässä oppilaat kirjoittavat kirjeen oman perheensä perinteisestä joulusta ja jouluna nautituista ruuista.
Kalavideoilla kalan reitti tutuksi
Pro Kala-videoiden avulla tutustutaan siihen mistä kala tulee, miten kalaa kasvatetaan ja miten kaloja kalastetaan.
Kasvikset haltuun – ruokakasvien ryhmittelyä
Tehtävässä oppilaat muistelevat ryhmissä ruokakasvien nimiä ja ryhmittelevät kasviksia eri kasviryhmiin.
Kasvismuistipeli
Kasvismuistipelissä oppilaat pääsevät tunnistamaan ja nimeämään erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
Kasvispelikortit
Harjoitellaan kasvisten nimiä ja kieltä muistipelin, kasvis-aliaksen ja arvaa mikä-pelin avulla.
Kasvisruoka toisena vaihtoehtona
Vapaasti valittavan kasvisruuan tarjoaminen koulussa on ympäristövastuullinen ruokakasvatusteko.
Kaunista ruokaa
Tässä tehtävässä oppilaat etsivät tai ottavat itse kuvia lumoavan kauniisti asetelluista ruoka-annoksista ja kauttauksista.
Kehokiitollisuuspuu
Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat yhdessä luokan seinälle kiitollisuuspuun, jossa kiitetään omaa kehoa sen toiminnasta.
Kestävä maatalous ja ruoantuotanto
Ruokaa!-kirja opastaa kestävän maatalouden ja ruoantuotannon perusteisiin havainnollisesti.
Kevätpiknik
Tässä tehtävässä lähdetään koko luokan kanssa piknikille, jolle suunnitellaan yhdessä myös monipuoliset eväät.
Kilohinnat ja hintavertailu
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat elintarvikkeiden kilohintoihin ja soveltavat tietoa matematiikan laskuissa.
Kiva ruokamuisto
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät kirjoittamaan tai keskustelemaan omista mukavista ruokamuistoistaan.
Kokkigalleria
Ruokasalin seinälle kootaan keittiöhenkilökunnasta kokkigalleria, jossa esitellään kunkin ammattilaisen oma erityistaito.
Kotitalousopetus alakoulussa
Alakoulun valinnaisessa kotitaloudessa harjoitellaan kodin arjessa tarvittavia perustaitoja.
Kouluaterian raaka-aine esille
Salaatin syönti on helpompaa, kun tietää mistä kasviksista se on tehty. Vinkkejä kouluruokailuun.
Koululounas ja lautasmalli
Tehtävän tarkoituksena on havainnoida koululounaan monipuolisuutta lautasmallia ja lounaspassia apuna käyttäen.
Koululounas meillä ja muualla
Tehtävässä tutustutaan eri maiden kouluruokailuun ja pohditaan, mikä kouluruokailun merkitys on.
Koulumaito- ja hedelmätuki
Koulumaito- ja hedelmätuen tarkoitus on lisätä maitotuotteiden ja kasvisten osuutta oppilaiden ruokailussa.
Koulun myyjäiset
Tässä tehtävässä oppilaat ideoivat ja toteuttavat koulun myyjäiset valitsemallaan teemalla.
Kouluruoka-agentit
Tämä ideakortti tarjoaa kouluille vinkkejä kouluruokailun kehittämiseen oman koulun lähtökohdista, vahvasti oppilaita osallistaen.
Kouluruokaa kaikille aisteille
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuva kouluruokaan kaikilla viidellä aistilla.
Kouluruokadiplomi® (nro 36)
Kouluruokadiplomi® on kouluille myönnettävä tunnustus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kouluruokailun edistämisestä.
Kouluruokailu ja ruokakasvatus -vanhempainilta
Valmiit videot ja muokattava diaesitys kouluruokailusta vanhempainiltaan ala- ja yläkouluissa.
Kouluruokailun palautejärjestelmä (nro 37)
Kouluruoan kehittämisessä keskeistä on oppilailta, opettajilta ja muulta henkilöstöltä saatu palaute.
Kouluruokailun pelisäännöt
Tässä tehtävässä oppilaat luovat luokan yhteiset pelisäännöt kouluruokailuun.
Kouluruokatoimikunta ja -vaikuttajat (nro 40)
Oppilaiden osallisuutta voidaan lisätä tarjoamalla heille mahdollisuus vaikuttaa kouluruokailuun ja koulun ruokaympäristöön.
Kuva koululounaasta
Oppilaat kuvaavat oman koululounaan kännykkäkameralla, piirtämällä tai maalaamalla viikon ajan ja lähettävät huoltajalle.
Kuvitetut ruokaohjeet
Kuvitetut ruokaohjeet toimivat monenlaisten ryhmien kanssa kotitalousopetuksessa.
Lautashävikki haltuun
Tässä tehtävässä pohditaan, miten voisi oppia ottamaan lautaselle ruokaa sopivasti ja samalla vähentämään kouluruokailun lautashävikkiä.
Learning cafe – maistuvasta ilmastoruuasta
Tässä kokonaisuudessa oppilaat tutustuvat maistuvaan ilmastoruokaan erilaisia pisteitä kiertämällä.
Maailman ympäri -lautapeli
”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…”pelissä tutustutaan maailmankartan avulla erilaisiin ruokiin eri maanosissa.
Maistelupaketit
Makukoulun toteuttamista varten ruokapalvelut voivat tarjota maistelupaketteja opettajien käyttöön oppitunneilla.
Maistuva viikko
Oppilaat tavoittelevat yhdessä maistuvaa viikkoa: syödään monipuolinen aamupala ja lautasmallin mukainen koululounas.
Makuja maailmalta
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat eri maiden ruokakulttuureihin kaikkia aisteja käyttäen.
Makumatkalla Suomessa
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat suomalaiseen ruokakulttuuriin ja eri maakuntien ruokiin kaikilla aisteilla.
Makumestarin Makupeli
Tässä pelissä harjoitellaan uusiin ruokiin ja makuihin tutustumista hauskan pelin avulla.
Makupaja köksässä: vegemakuja tarjolle
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät järjestämään makupajan erilaisista kasviproteiinituotteista toiselle ryhmälle.
Marjaa monessa muodossa
Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat, mitä raaka-aineen maulle tapahtuu erilaisissa tuotemuodoissa.
Matkalla ympäri maailmaa
Tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin internetin ja kartan avustuksella.
Maustepöytä
Perustakaa kouluravintolaan maustepöytä, jonka avulla harjoitellaan ruuan maustamista oman maun mukaan.
Medialautanen
Medialautanen on Aikakausmedian digitaalinen oppimateriaali media- ja ruokakasvatukseen.
Median vaikutus ruokaympäristöömme
Tässä tehtävässä oppilaat tarkastelevat ruokaan liittyvää uutisointia ja mainontaa mediassa.
Meidän kouluruokailu kuvina
Tehtävässä oppilaat pääsevät kuvaamaan kouluruokailua ja koostamaan esityksen valmiille pohjalle.
Meidän talon pelisäännöt (nro 218)
Sopikaa koulun henkilöstön kesken yhteiset ruokailun ja ruokakasvatuksen pelisäännöt. Kirjatkaa säännöt huoneentauluksi.
Menu-ständi (nro 56)
Koulun ravintolassa itse tuunattu Menu-ständi toivottaa ruokailijat tervetulleeksi lounaalle.
Mikä maku, mikä haju?
Tässä tehtävässä oppilaat testaavat millainen osuus hajuaistimuksella on ruuan aistimisessa.
Millainen on oma aamupalani?
Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omia aamurutiinejaan ja aamupalatottumuksiaan itse ottamiensa valokuvien avulla.
Miltä ruoka tuntuu suussa ja kädessä?
Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat tuntoaistin avulla elintarvikkeiden käsi- ja suutuntumaa.
Miltä ruoka tuoksuu?
Tässä tehtävässä oppilaat yrittävät tunnistaa ruokien ja ruoka-aineiden hajuja ja keksiä niitä kuvailevia adjektiiveja.
Minä ja ruoka -kollaasi
Tehtävässä askarrellaan kollaasit, joissa nostetaan esille itselle tärkeitä ruokaan ja syömiseen liittyviä asioita.
Minä onnistun koululounaalla!
Tehtävän tarkoituksena on arvioida yhdessä luotujen kouluruokailun pelisääntöjen toteutumista koululounaalla.
Minä tykkään -leikki
Oppilaat pääsevät kertomaan toisilleen mieliruokiaan ja löytävät yhteisiä suosikkeja tämän liikunnallisen leikin avulla.
Mitä maustetta mihinkin?
Tehtävässä oppilaat tunnistavat tavallisimpien mausteiden tyypillisiä käyttökohteita.
Mitä tänään syödään?
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat päivän kouluruuan raaka-aineisiin ja niiden eri aisteilla havaittaviin ominaisuuksiin.
Monta syytä syödä kouluruokaa
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät itse pohtimaan syitä kouluruoan syömiselle.
Munajahti
Munatietojahdissa oppilaiden tulee löytää 10 eri munatietoiskua ja vastata kysymyksiin ja väittämiin.
NAM! -oppitunti 1: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen
Ensimmäisellä NAM! -oppitunnilla oppilaat tutustuvat aistitietoiseen syömiseen mm. rusina-harjoituksen avulla.
NAM! -oppitunti 3: Kylläisyyden tunne
Kolmannella NAM! -oppitunnilla oppilaat pohtivat kylläisyyden tunnetta.
NAM! -oppitunti 4: Kaikki aistit käyttöön
Neljännellä NAM! -oppitunnilla otetaan kaikki aistit käyttöön syödessä.
NAM! -oppitunti 5: Tietoinen syöminen omassa arjessa
Viidennellä NAM! -oppitunnilla oppilaita innostetaan hyödyntämään tietoista syömistä myös jatkossa omassa arjessaan.
Näyttääkö herkulliselta?
Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat ruuan ulkonäön perusteella sen oletettua herkullisuutta ja terveellisyyttä.
Nimeä kasvikset -moniste
Tehtävässä pohditaan, miten ruokalistasta saisi entistäkin informatiivisemman ja hauskemman.
Oma reseptivihko
Tuottakaa oppilaiden kanssa oma reseptivihko, johon jokainen voi koota onnistuneimmat reseptit.
Oma välipalapaletti
Tässä tehtävässä suunnitellaan monipuolinen välipala 1+1+1 periaatteen mukaisesti.
Ongelmanratkaisuleikki välipaloista
Ongelmanratkaisuleikin avulla oppilaita johdatellaan keskustelemaan terveyttä edistävistä aamu- ja välipaloista.
Open ruokaopas, BMOL ry
BMOL ry on toteuttanut WWF Suomen tuella opettajille suunnatun ruokaoppaan, jossa tarkastellaan vastuullista ruokaa monesta eri näkökulmasta.
Oppilaiden äänitorvi
Oppilaat tarkastelevat ja tuottavat itse kouluruokailusta kertovaa sisältöä esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.
Oppilaiden kouluruokatyöpaja (nro 91)
Tässä tehtävässä oppilaat toteuttavat SWOT-analyysin etsien kouluruokailun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä.
Oppilaiden oma oppitunti
Tässä tehtävässä 5. – 6. luokan oppilaat pääsevät toimimaan opettajina nuoremmille oppilaille.
Ostoskorien vertailu
Tehtävässä vertaillaan eri kriteerein kerättyjä ostoskoreja ja oivalletaan, mitä käytännössä tarkoittaa hinta-laatusuhde.
Päivän ruokalista
Tässä tehtävässä tutustutaan kysymysten avulla päivän ruokalistaan heti koulupäivän aluksi tai juuri ennen ruokailua.
Pallon paras ruoka -peli
WWF:n ympäristökasvatuspelissä etsitään vastuullisinta ruoka-annosta, joka olisi sekä ympäristöystävällinen että oikeudenmukainen.
Perusmaut kasviksissa
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät harjoittelemaan perusmakujen tunnistamista kasviksista.
Perusmaut kouluruuassa
Tässä tehtävässä oppilaat maistelevat perusmakuja – makea, suolainen, hapan, karvas, umami – kouluruuasta.
Positiivinen sisäinen puhe
Tehtävässä keskitytään pohtimaan positiivista sisäistä puhetta ja sen merkitystä hyvinvointiin.
Puhetta ruuasta ja ruuan äärellä
Tehtävässä kuunnellaan äänitiedostoja ja keskustellaan ruokasalin puheenaiheista.
Ravintolapäivä
Tässä projektissa oppilaat pystyttävät päiväksi ruokakojun, jonka tarjottavista, koristelusta ja myynnistä he vastaavat itse.
Reseptit hyppysissä
Tässä tehtävässä innostetaan oppilaita lukemaan reseptejä ja siten kiinnostumaan ruuan valmistamisesta ja alkuperästä.
Retki kauppaan
Tässä oppikokonaisuudessa oppilaat tekevät retken kauppaan ja tutustuvat ruuan reittiin, kauppaan ja sen toimintaperiaatteisiin.
Ruoka-aiheinen kerhotoiminta (nro 102)
Kokkikerho, välipalakerho, makukoulu tai muu ruoka-aiheinen kerhotoiminta soveltuu erinomaisesti kehittäväksi vapaa-ajan toiminnaksi oppilaiden iltapäivään.
Ruoka-aiheisia elokuvia
Tästä ideakortista löytyy koostettuna ruoka-aiheisia elokuvia esimerkiksi lomia edeltävälle viikolle ohjelmaksi.
Ruoka-aiheista musiikkia
Tähän ideakorttiin on koottu ruoka-aiheisia lastenmusiikkialbumeja ja kappaleita.
Ruokaan kohdistuvat ennakkoluulot
Tässä tehtävässä pohditaan ruokaan kohdistuvia ennakkoluuloja ja pyritään purkamaan niitä keskustelun avulla.
Ruokaan liittyvät kotiaskareet
Tässä kotitehtävässä oppilaat toimivat vanhempien apureina ja tekevät ruokaan liittyviä kotiaskareita.
Ruokailuun varattu aika, ajoitus ja porrastus (nro 39)
Ruokailuhetken ajoitus ja siihen käytettävissä oleva aika, sekä ruokailevien ryhmien porrastus vaikuttavat merkittävästi kouluruokailun viihtyisyyteen.
Ruokailuvälineet sekaisin
Tässä tehtävässä harjoitellaan kattamista ja mietitään, miksi ruokailuvälineet ovat tietyillä omilla paikoillaan kattauksessa.
Ruokajuhlat kouluravintolassa
Tässä tehtävässä järjestetään koko koulun voimin ruokajuhlat kouluravintolassa sopivan sesongin yhteydessä.
Ruokakasvatuksen vuosisuunnitelma
Hyödynnä ruokakasvatuksen vuosikelloa ja täytettävää pp-pohjaa suunnittelun apuna.
Ruokakasvatustiimi (nro 108)
On tärkeää, että ruokakasvatus ei jää koulussa yhden opettajan tai rehtorin vastuulle. Kouluun kannattaakin perustaa oma ruokakasvatustiimi.
Ruokakieli
Tässä tehtävässä oppilaat keksivät mahdollisimman paljon mielikuvituksellisia kouluruokaa kuvaavia sanoja.
Ruokakriitikot maistavat kasvisruokaa
Tässä tehtävässä oppilaat ryhtyvät ruokakriitikoiksi ja järjestävät tempauksen, joka edistää kasvisruuan maistelua ja syömistä.
Ruokakulttuurit tutuksi
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat Suomen ja muiden maiden ruokakulttuureihin oman koulun ruokalistan avulla.
Ruokakulttuurit tutuksi näytellen
Tehtävässä tutustutaan Euroopan maiden ruokakulttuureihin ja harjoitellaan ravintolassa asioimista leikkimielisen näytelmän avulla.
Ruokakummit (nro 113)
Ruokakummeina koulun vanhimmat oppilaat pääsevät opastamaan nuorempia oppilaita kouluruokailussa näyttämällä esimerkkiä.
Ruokalista omalle äidinkielelle
Tehtävässä tulostetaan jokaiselle kouluviikon ruokalista suomeksi ja harjoitellaan sen kääntämistä omalle äidinkielelle.
Ruokalorut
Tehtävästä löydät vinkkejä erilasiin ruokaloruihin, joita voi hyödyntää vaikkapa ennen ruokailuun siirtymistä.
Ruokaohjeen muuntaminen
Tässä tehtävässä oppilaat muuntavat annettuja reseptejä sopivaksi eri määrälle ruokailijoita.
Ruokasalin äänimaailma (nro 116)
Tehtävässä mitataan desibelimittarin ja äänitteiden avulla kouluruokailun äänenvoimakkuuksia eri ajankohtina ja pohditaan äänimaailman miellyttävyyttä.
Ruokasalin opasteet
Mikä olisi meidän koulussa toimiva tapa ohjeistaa oppilaita positiivisella otteella?
Ruokasalin rauhapöytä
Muokataan ruokalan kalustusta ja käytäntöjä rauhallisen ruokailutilan luomiseksi.
Ruokasalin tilanjako (nro 119)
Aulatilan ja ruokasalin rajan hahmottaminen voi olla hankalaa. Välitunnin viettäminen ruokasalin puolella aiheuttaa tilan rauhattomuutta ja yleistä häiriötä. Tehtävässä tuodaan eroa eri tilojen välille.
Ruokasalin visuaalinen ilme
Piristetään ruokasalin visuaalista ilmettä ja tunnelmaa esimerkiksi oppilaiden taideteoksilla.
Ruokatiedon hävikki-battle
Tehtävässä kisaillaan kekseliäimmillä hävikkiannoksilla tai vain hyödynnetään opetuskeittiössä syntyvä ruokahävikki.
RuokaTutka-lähettiläät
Tästä ideakortista löydät ohjeet RuokaTutkan maksuttoman etäoppitunnin tilaamista varten.
RuokaTutkan 10 tapaa käyttää kasviksia
Tässä tehtävässä katsotaan Dabin 10 tapaa käyttää kasviksia -video ja pohditaan sen jälkeen omia hyviä tapoja käyttää kasviksia.
RuokaTutkan hapanta vai emäksistä?
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät tutustumaan happaman ja emäksisen käsitteisiin ja toteuttamaan erilaisia pieniä kokeita.
RuokaTutkan hedelmäkemiaa
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät järjestelemään hedelmäpaloja happamuusjärjestykseen.
RuokaTutkan kestävä menu
Tässä tehtävässä oppilaat suunnittelevat mahdollisimman vastuullisia valintoja sisältävä kolmen ruokalajin illallisen.
RuokaTutkan kierrätysmestarit
Tämän tehtävän avulla kotitalousluokassa käytettyjen materiaalien kierrätys tulee oppilaille tutuksi.
RuokaTutkan pelit
RuokaTutkan monipuoliset ruoka- ja ravitsemusteemaiset pelit verkossa ala- ja yläkouluikäisille oppilaille.
Ruuan valinta
Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä aisteja ruuanvalintatilanteessa käytetään ja mikä aisti vaikuttaa valintaan eniten.
Ruuanvalmistustermejä
Tehtävässä oppilaat keksivät ruuanvalmistukseen liittyvistä verbeistä lauseita ja miettivät samalla sanojen muita merkityksiä.
Säännöllinen syöminen on nautinto
Harjoituksessa oppilaat tutustuvat säännölliseen ateriarytmiin ja säännöllisen syömisen positiivisiin terveysvaikutuksiin.
Salaattipöytä
Vinkkejä, miten kasvisten tarjoilulinjastoa järjestelemällä voidaan lisätä niiden menekkiä.
Satokausitori
Tässä tehtävässä rakennetaan oppilaiden kanssa luokkaan satokausitori ja hankitaan satokauden mukaisia kasviksia maisteltavaksi.
School lunch (nro 128)
Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat miten kouluruokailu Iso-Britanniassa tai Yhdysvalloissa eroaa suomalaisesta sekä tutustuvat aiheen sanastoon.
Sesonkiruuat Suomesta ja maailmalta
Tässä tehtävässä tunnistetaan, mitä erilaisia ruokia kuuluu mihinkin vuodenaikaan ja sesonkiin.
Siemen kätkee salaisuuden
Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät itse kasvattamaan siemenistä yrttejä. Tehtävä toteutetaan keväällä ja vaatii aikaa noin kuukauden.
Skididialogilla kehitetään kouluruokailua
Yhteinen keskustelu auttaa ymmärtämään eri näkemyksiä – kurkkaa hyvät keskustelua ohjaavat kysymykset.
Sommitellaan silmänruokaa
Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat lautasmallin periaatteita noudattaen omat lautasensa.
Sukupuuni
Tehtävän tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten perimän vaikuttaa ominaisuuksiimme.
Syödään yhdessä -vanhempainilta
Kutsutaan vanhemmat ruokailemaan kouluun ja kokemaan tämän päivän kouluruokailu.
Tervetuloa kouluun! -esite eskareille (nro 229)
Esite on laadittu tulevalle koululaiselle ja huoltajille huomioksi tärkeistä arkisista seikoista, joilla alkavaa koulutietä voidaan tehdä sujuvammaksi.
Toimintasuunnitelma (nro 231)
Toiminnan suunnittelun tukena voi käyttää toimintasuunnitelmapohjaa ja vuosikelloa.
Tunnesyöminen vai syöminen tunteella?
Tämän tehtävän tavoitteena on auttaa oppilaita syömään kehon viestejä kuunnellen ja erottamaan nälän muista tunteista.
Tutkitaan kasviskuvia
Tässä tehtävässä tutustutaan kuvien kautta kasvisten monipuoliseen tarjontaan ja harjoitellaan niiden nimeämistä.
Tuunataan kouluruokaa kotitalousopetuksessa
Tehtävässä oppilaat valitsevat koulun ruokalistalta ruuan ja kehittävät sitä yhdessä entistäkin herkullisemmaksi.
Välipalasta potkua päivään -teemapäivä
Välipala-aiheisen teemapäivän aikana oppilaat pääsevät kiertämään rasteja, joilla mm. valmistetaan monipuolinen välipala.
Välipalat osaksi ateriarytmiä
Harjoituksessa keskustellaan oppilaiden kanssa välipaloista ja siitä, miten niiden nauttiminen tukee säännöllistä ateriarytmiä.
Vastuullinen ruoka – haastattelu vanhemmille
Tässä kotitehtävässä oppilas haastattelee vanhempiaan perheen ruokailutottumuksista ja ruokatalouden hoidosta.
Video: Kouluruokaa pallon ja oman kehon parhaaksi
Tässä tehtävässä katsotaan planetaariseen ruokavalioon liittyvä opetusvideo ja pohditaan yhdessä aiheeseen liittyviä kysymyksiä.
Viljaa & Villiyrttejä – metsäretki
Tässä ideakortissa esitellään Luontokoulu Kaislan valikoimasta löytyvä hauska metsäsatu, jossa oppilaat pääsevät tutustumaan villiyrtteihin.