Ateriarytmi kohdilleen (nro 152)

 Printtaa

3-6 lk, Ateriarytmi, Etäopetus, Ideoita opetukseen, Ympäristöoppi

Säännöllinen ateriarytmi auttaa jaksamaan päivän askareissa. Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omaa ateriarytmiään ja sitä, mitä hyötyä säännöllisen ateriarytmin noudattamisesta on.

”Kaikki 5. luokat toteuttivat saman teeman. Oppilaat seurasivat omaa ruokailurytmiään viikon ajan.”  (Opettaja, 5. lk)

”Kävimme oppilaiden kanssa läpi sitä miten tärkeää on syödä säännöllisesti ja monipuolisesti nyt, kun tavallinen kouluarki muuttui etäopiskeluksi.” (Opettaja, 6. lk)

Taustatietoa opettajalle

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa (2014) kuvataan:

”Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin terveellinen ateria, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa. Ateria-ajat ja tottumukset ovat pitkälti yksilöllisiä. Säännöllinen ateriarytmi hillitsee nälän tunnetta sekä suojaa hampaita reikiintymiseltä. Se auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta napostella tai ahmia ruokaa. Säännölliseen ateriarytmiin on tärkeä totutella jo lapsena. Nuorena opitut tavat luovat pohjaa tasapainoiselle ja kohtuulliselle syömiselle myös aikuisiässä. Lapset eivät pysty syömään yhtä suuria annoksia kuin aikuiset. He eivät myöskään pysty käyttämään hyväkseen elimistön energiavarastoja yhtä tehokkaasti kuin aikuiset. Sen vuoksi energian saannin tulisi jakautua pää- ja väliaterioiden kesken tasaisemmin kuin aikuisilla.”

Säännöllinen ateriarytmi pitää nälän ja kylläisyyden tasapainossa ja on apuna monipuolisen ruokavalion koostamisessa. Hyvä ravitsemustila parantaa oppimistuloksia ja tukee koulussa jaksamista. Säännöllisen syömisen avulla jaksaa leikkiä, käydä koulua ja puuhata kaikkea kivaa koulupäivän jälkeenkin. Kun syödään säännöllisesti, pysyy mieli ja keho virkeänä eikä ”kiljuva nälkä” pääse yllättämään. Siten ei tule naposteltua turhaan.

Valmistelut

Tehtävän toteutus

Jaa jokaiselle oppilaalle harjoitustehtävä ja pyydä tekemään se. Ohjeista oppilaita kirjoittamaan kellon ympärille mitä aterioita ja milloin he yleensä syövät. Harjoitus tukee myös kellon opettelua. Kun kaikki ovat valmiita, täytä oma kellotaulusi yhdessä oppilaiden kanssa. Nuorimpien oppilaiden kanssa tehtävä voidaan toteuttaa myös piirtämällä.

Tuo esille päivän viisi ateriaa: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Käy sitten läpi, mikä on ateriarytmi. Voitte käyttää esimerkkeinä seuraavia kuvia erilaisista ateriarytmeistä, jotka löydät ladattavista materiaaleista.

 Voitte keskustella aiheesta esim. näiden kysymysten avulla:

  • Osaisiko joku teistä kertoa, mitä tarkoittaa ateriarytmi?
  • Miksi on hyvä syödä säännöllisesti?
  • Pitääkö kaikkien syödä aina samaan aikaa?

Mikäli oppilaat eivät osaa keskustella ateriarytmistä, voit kertoa heille omin sanoin aiheesta. Pyri tuomaan esille ytimekäs muistisääntö asiasta, jotta se on helpompi muistaa. Hyvä muistisääntö on syödä 3-4 tunnin välein ja pitää selkeä tauko syömisessä aterioiden välissä. Jos aterioiden välit venyvät pitkiksi, voit suositella syömään ylimääräisen välipalan. Voit myös suositella oppilaille ksylitoli-pastillin käyttöä aterioiden jälkeen.

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

Näin voitte koota kokonaisen oppitunnin teemasta “Ateriarytmi alkaa aamupalasta”. Tehkää myös tehtävät Aamupala-viestijuoksu ja Millainen on oma aamupalani?

Voit täydentää tehtävää halutessasi harjoituksella Maistuva viikko.

Liitteet

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: