Elintarvikeviidakon viitat (nro 153)
Pakkausmerkintöjen tuntemus auttaa tekemään terveydelle ja hyvinvoinnille parempia valintoja ruokakaupassa. Tässä tehtäväkokonaisuudessa oppilaat oppivat tutkimaan elintarvikepakkauksia ja tulkitsemaan niiden pakkausmerkintöjä.
Taustatietoa opettajalle
Lisätietoa elintarvikkeiden pakollisista pakkausmerkinnöistä ja elintarvikkeiden merkeistä löydät Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivustolta sekä Kuluttajaliiton tietopankista.
Valmistelut
- Kerää itse tai anna oppilaille viikkoa ennen oppituntia kotitehtäväksi tuoda pestyjä/puhtaita elintarvikepakkauksia kouluun. Tehtävä johdattelee oppilaat aiheeseen ja saatte harjoitusta varten pakkauksia tutkittavaksenne.
- Tulosta itsellesi kuva pakkausmerkinnöistä sekä oppilaiden harjoitustehtävän oikeat vastaukset.
- Tulosta jokaiselle oppilaalle harjoitustehtävä Merkit elintarvikepakkauksissa ja kotitehtävä Tutkimusretki ruokakauppaan.
- Tutustu opettajan taustatietomateriaaleihin.
Tehtävien toteutus
Tehtävä 1. Pakkausmerkinnät tutuiksi
Tämän tunnin aikana on hyvä varmistaa, että oppilaat ymmärtävät pakkausmerkinnöissä käytetyt termit. Selitä tarvittaessa termejä auki ja pyri pitämään asiat yksinkertaisena ja helposti sovellettavina.
Kerro oppilaille yksinkertaisesti, että elintarvikelaki velvoittaa merkitsemään tietoja ruokapakkauksiin. Näitä merkintöjä kutsutaan pakkausmerkinnöiksi. Laki valvoo, että kuluttajia ei huijata vaan ostamamme ruuat sisältävät sitä, mitä pitää. Laki myös varmistaa sen, että kaikki tarpeelliset tiedot kerrotaan.
Jaa jokaiselle oppilaalle yksi elintarvikepakkaus, mistä he voivat havainnollisesti seurata esitystä. Näytä dokumenttikameralla tai diaesityksenä kuva pakollisista pakkausmerkinnöistä. Käykää läpi eri merkinnät. Oppilaat voivat tarkistaa sisältävätkö pakkaukset kyseiset merkinnät.
Tehtävä 2. Merkit elintarvikepakkauksissa
Jaa jokaiselle oppilaalle harjoitustehtävä ja ohjeista heidät tekemään se. Käykää sen jälkeen yhdessä läpi mallivastaukset. Kaikkien merkkien selityksiä ei tarvitse käydä tarkkaan läpi. Pääasia on, että oppilaat ymmärtävät mihin merkit viittaavat.
Voit kysellä esimerkiksi:
- Oletteko nähneet näitä merkkejä aikaisemmin? Mitä niistä
- Tunnetteko jonkun, joka tutkii pakkauksia tarkoin tai huomioi merkit kaupassa?
- Ovatko merkit teidän mielestänne hyviä tai tarpeellisia?
- Mihin merkkiin itse voisitte kiinnittää huomiota kaupassa?
Suositeltavaa on, että Sydänmerkki käydään perusteellisemmin läpi. Oletettavasti se on myös merkeistä tutuin. Sydänmerkki ohjaa ruokasuositusten mukaisiin valintoihin ja on siten hyvin kuluttajaystävällinen.
Tehtävä 3. Ravintosisältö
Voit kertoa tai havainnollistaen näyttää esimerkkipakkauksella, että ruokapakkauksissa on merkintöjä ravintoarvoista. Yleensä ne ilmoitetaan grammoina/100 g tuotetta. Ruuan energia, rasvat, tyydyttynyt rasva, hiilihydraatit, sokerit, proteiini ja suola on pakko merkitä. Vapaaehtoisesti voi ilmoittaa muita ravintoainepitoisuuksia, kuten kuitu ja vitamiinit sekä kertatyydyttymättömät ja monityydyttymättömät rasvat. Lisäksi elintarvikkeissa voi olla terveysväittämiä ja merkintöjä, kuten “voimakassuolainen”.
Huomioitavaa! Oppilaiden ei vielä tarvitse ymmärtää, mitä eri ravintoaineet tarkoittavat ja niitä ei tarvitse käydä tarkasti läpi. Tärkeintä on, että oppilaat tietävät mistä kyseiset tiedot tarvittaessa löytyvät.
Kotitehtävä
Jaa jokaiselle oppilaalle kotitehtävä ”Tutkimusretki ruokakauppaan”.
Selvitä oppilaille, mistä tuotteiden kilohinnat löytyvät kaupasta. Muistuta, että myyjältä voi aina kysyä apua.
Tehtävää voit täydentää hyvin näillä tehtävillä:
- Kilohinnat ja hintavertailu. Matematiikan tunnilla tehtävän kokonaisuuden alussa käydään läpi kotitehtävä “Tutkimusretki ruokakauppaan”.
- Toteuttakaa luokan kanssa piknik, jolle mietitte yhdessä sopivat eväät.
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas