Janojuoma (nro 161)

 Printtaa

3-6 lk, 7-9 lk, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Kestävät ruokavalinnat, Koti, Kouluateria, Monipuolinen ruokavalio, Ruokapalvelut, Ympäristöoppi

Juomilla on merkitystä. Etsitään ratkaisuja siihen, kuinka raikkaasta vedestä saadaan houkutteleva, helppo ja virkistävä juoma jokaiseen koulupäivään ja vapaa-ajalle.

Taustatietoa

Riittävä juominen päivän aikana on vireystilan ja jaksamisen suhteen erittäin tärkeää. Erityisesti hellepäivät tai toisaalta talviaikainen kuiva sisäilma saattavat lisätä nesteen tarvetta. Kouluissa on löydettävä keinot tukea oppilaiden riittävää veden juomista.

Kaikenlaiset juomille on oma paikkansa. Päivittäiset rutiinit ja tavat ratkaisevat, eikä mehu- tai limsalasista silloin tällöin arvitse tehdä sen isompaa asiaa.

Juominen on helppoa, mikä tarkoittaa sitä, että kerralla on mahdollista juoda määrällisesti paljon. Siksi juomat voivat olla merkittävä energianlähde, joka ei kuitenkaan tarjoa keholle ravintoaineita. Lisäksi juominen voi vähentää ravitsevan ruuan syömistä. Esimerkiksi, jos mehua kuluu janojuomana, voi olla, ettei ruoka maistukaan ruoka-aikana. Usein juotuna sokeri- ja happopitoiset juomat vaikuttavat myös hampaiden terveyteen. Makeat juomat ylläpitävät ja lisäävät mieltymystä makeaa kohtaa.

Hanaveden juominen on ympäristöystävällinen valinta ja osa kestäviä ruokailutottumuksia.

Hanaveden hiilijalanjälki on pieni, vain 0,0002 kg CO2/litra.

Pullovedellä se on huomattavasti suurempi, 0,18 kg CO2/litra.

Vettä voi juoda aterioilla ja aterioiden välissä, eikä se aiheuta suussa happohyökkäystä. Myös kivennäisvedet, jotka eivät sisällä sitruunahappoa ja makeutusta, ovat hyvä vaihtoehto, jos pelkkä hanavesi ei aluksi maistu tai kaipaa vaihtelua. Vaihtelua tuovat myös erilaiset makuvedet, joita voi valmistaa helposti luokassa.

Voit lukea lisätietoa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan juomasuosituksesta ja lasten juomasuosituksesta.

Vinkkejä

  • Oma muki tai juomapullo mukaan kouluun, jotta janojuomaksi voi milloin vain juoda vettä.
  • Juomista kertovia videoita löytyy Syö hyvää -sivustolta: Kotitekoinen energiajuoma ja Kokkaa hyvää vähällä sokerilla.
  • Valmistakaa luokassa makuvesiä, joita yhdessä maistellaan.
  • Kannustakaa oppilaita ottamaan vesipullo tai kivennäisvesipullo mukaan retkille (makeiden juomien sijasta).
  • Älkää myykö koulussa (kioskissa, ravintolassa tai automaatissa) virvoitusjuomia, mehua tai muita runsaasti lisättyä sokeria tai makeutusaineita sisältäviä juomia.
  • Hankkikaa koulun aulaan kaikkien käyttöön vesiautomaatti.
  • Luokaa toimintatapa, jossa kouluravintolassa saa käydä juomassa vettä koulupäivän aikana.
  • Varmistakaa, että oppilailla on pääsy vessaan koulupäivän aikana. Onko vessoissa käyminen turvallista ja vaivatonta? Voiko oppitunnin aikana käydä vessassa? Oppilaiden niukan juomisen taustalla voi olla huoli siitä, ehtiikö tai uskaltaako vessaan mennä välitunnin aikana.

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: