Jonotus ja linjasto (nro 11)
Yksi vaikuttava seikka myönteisessä ruokailukokemuksessa on, että ruuan jonottaminen sujuu jouhevasti. Kouluruokailussa jonossa saatetaan etuilla ja odottaminen voi muutenkin olla rauhatonta. Jonotuskäytäntöjä muokkaamalla jonottamisesta saadaan miellyttävämpi kokemus kaikille.
“Harjoittelimme ekaluokkalaisten kanssa ruokalakäyttäytymistä, jonotusta, ruuan ottamista yms. Koulutyön alussa tähän oli hyvä paneutua.” (Opettaja, 1. lk)
”Keittiö tekee nykyään aina valmiin mallilautasen linjaston alkuun.” (Erityisopettaja)
Toteutus
Merkatkaa jonotusalue lattiaan ohjaamaan polkua (esim. lattiatarroilla). Järjestäkää myös ruokasalin kalusteet järkevästi jonotuksen ja ruuan ottamisen kannalta (jouhevat kulkureitit, linjaston korkeus jne.). Tässä tehdään yhteistyötä ruokapalveluiden kanssa.
Jonotuskäytännöistä kannattaa keskustella myös oppilaiden kanssa:
- Miten otan muut huomioon ruokajonossa?
- Miten toimin, jos haluan hakea lisää ruokaa?
Miellyttävän ruokailukokemuksen onnistumiseksi myös ruokailun valvontaa tai esimerkkiruokailua sekä kouluruokailuun varattua aikaa ja porrastusta kannattaa suunnitella yhteisesti koko koulun osalta.
Vinkki!
Oppilaiden kanssa on hyvä luoda yhteiset Pelisäännöt kouluruokailuun vaikka heti lukuvuoden alussa. Tämä on keskeinen osa tapakasvatusta. Pelisääntöjen noudattamista voidaan seurata yhdessä ideakortin Minä onnistun koululounaalla! avulla.
Katso myös, miten linjastoa järjestelemällä voidaan vaikuttaa kasvisten menekkiin kouluruokailussa Lisää kasviksia koululounaalle!.
Tehtävä on muokattu Kouluruoka Rokkaa! -materiaalista.