Kehon viestit
Oppilaat tiedostavat, miten keho viesteillään ohjaa meitä syömään.
Valmistelut
- Tuo harjoitukseen mukaan esimerkiksi pussi karkkia, suolakeksejä ja sipsejä.
Tehtävän toteutus
Tehkää harjoitus päivän aikana kahdesti, ennen ja jälkeen ruokailun.
Laittakaa ruoat esille pöydälle. Jokainen oppilas arvioi omalla kohdallaan seuraavia asioita:
- Kuinka nälkäinen on asteikolla 0 (ei lainkaan nälkä) – 10 (kiljuva/raivopäinen nälkä)?
- Missä päin kehoa nälkä tuntuu? Millä tavalla?
- Kuinka paljon tekee mieli syödä pöydällä olevia ruokia 0 (ei lainkaan) -10 (hillitön mieliteko)?
- Vaikuttaako nälän suuruus mielitekoon? (Usein vaikuttaa: fysiologinen nälkä lisää myös mielitekoa.)
Lisätehtävä ylemmille luokka-asteille:
Halutessanne voitte tutkia ja pohtia mm. seuraavia asioita:
- Tuovatko ”ei-niin ravitsevat ruoat” meille elämään mielihyvää (mikä on täysin ok)?
- Syönkö tällä hetkellä ko. ruokaryhmän ruokia mielestäni itselleni sopivasti (määrä, useus), ajatellen omaa psyykkistä ja fyysistä hyvinvointiani? Tuntuuko se hyvältä ja sopivalta?
- Sallimmeko itsellemme erilaisiin ruokaryhmiin kuuluvien ruokien syömisen?
- Syömmekö ravitsevia ruokia vain, koska on pakko tai niin kuuluu tehdä, vai koemmeko niiden aidosti tuottavan meille myös mielihyvää ja hyvää oloa?
Lähde: Kehuva – kehonkuva hyvinvoinnin perustana -hanke, materiaalipankki