Hyppää sisältöön

Huomaanko kehoni viestit?

0  Printtaa

Opetellaan tunnistamaan nälkä ja vastaamaan siihen tarkoituksenmukaisella tavalla.

Taustatietoa opettajalle

Tämä harjoitus pohjautuu tietoisen läsnäolon ja syömisen opetteluun. ”Tietoinen läsnäolo tarkoittaa, että olet keskittynyt, tarkkaavainen ja täysin tietoinen siitä, mitä juuri nyt tapahtuu sekä sisälläsi – kehossasi, sydämessäsi ja mielessäsi – että ulkopuolellasi, ympäristössäsi. Tietoinen läsnäolo on tietoisuutta hetkestä toiseen ilman tuomitsemista tai arvostelua.” (Jan Chozen Bays, Tietoinen syöminen, Helsinki: Basam Books 2011, s.28)

Tietoinen syöminen kohdentaa edellä kuvatut piirteet syömiseen ja ruokaan. Syödessä kiinnitetään huomiota kaikkiin aistituntemuksiin joita herää. Tietoisen syömisen taidot auttavat nauttimaan syömisestä sekä kuuntelemaan kehoa siitä mitä, milloin ja miten paljon tulisi syödä.

Valmistelut

Toteutus

Tietoisuustaitoharjoitus

Aloita tunti tietoisuustaitoharjoituksella. Harjoitus auttaa oppilaita rauhoittumaan ja keskittymään tunnilla käsiteltävään asiaan.

Ohjaa oppilaita rauhallisella äänellä ja pidä selvät rauhalliset tauot joka lauseen välissä. Tauon aikana voit laskea mielessäsi rauhallisesti kymmeneen. Ohjaa oppilaat istumaan omissa tuoleissaan mukavassa asennossa, silmät suljettuina ja aivan hiljaa läpi harjoituksen.

Ohjeista: Keskity ruumiisi asentoon tällä hetkellä. Miltä kehossasi tuntuu tällä hetkellä? Tuntuuko jossain jännitystä? Missä? Anna tuntemusten vain olla ja totea mielessäsi rauhassa niiden olemassaolo. Entä tunnetko puutumista, vilua tai kuumuutta? Voit nyt avata silmäsi.

Mitä on nälkä?

Johdata oppilaat pohtimaan nälän tunnetta. Piirrä nälän tunne -miellekartta taululle tai näytä se luokalle dokumenttikameralla. Jaa luokka pareiksi. Anna joka parille yksi miellekartta. Pyydä heitä keskustelemaan miellekartan kysymyksistä ja kirjaamaan paperille ainakin yksi vastaus kuhunkin kysymykseen. Anna oppilaille aikaa keskustella. Kun tehtävä on valmis, täytä oma miellekarttasi oppilaiden ehdotuksilla. Hyväksy jokainen kokemus, tuntemus ja ajatus. Pyri saamaan vastauksia jokaiselta parilta.

Nälän eri lajit

Kerro oppilaille, että on olemassa sanonta: ”Kun sinulla on nälkä, syö”.

  • Sanonta kuulostaa yksinkertaiselta, mutta onko se sitä? (Aina ei voi syödä kun on nälkä / kuinka tunnistaa nälän…)
  • Mistä tiedätte, että on nälkä?

On olemassa eri syitä, miksi tunnemme nälkää. Voidaan ajatella, että on olemassa 7 erilaista nälän lajia tai ilmenemismuotoa. Käy läpi eri nälän tyypit ja kuinka ne ilmenevät. Voit näyttää kuvia kyseisistä ruumiinosista auttaaksesi vastauksien löytymistä.

  • Mitä tällaiset eri nälät voisivat olla? Ne liittyvät osin aisteihin?
  • Mitä ne tarkoittavat?
  • Mikä niistä on oikea nälkä? (vastaus: vatsan nälkä)
Nälän eri lajeja

Voit loppuun kertoa, että mainostoimistot tuntevat nämä nälät ja hyödyntävät niitä myynnin edistämisessä.

  • Kuinka mainonnassa ja myynnin edistämisessä hyödynnetään nälän eri lajeja?

Tästä esimerkkejä ovat paistospisteet kaupoissa lisäämässä herkullista tuoksua, mainoksien kuvat ruuista jne.

Kotitehtävä

Ohjeista oppilaat täyttämään yhden päivän ajan Mitä kehoni kertoo? –
päiväkirjaa
.

Kotiläksyn purkamisessa voi herätellä päiväkirjan jälkipohdintaa esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä:

  • Miten koitte päiväkirjan täyttämisen?
  • Opitteko jotain uutta itsestänne tai syömistottumuksistanne?
  • Oliko nälän tunteen tunnistaminen helppoa?
  • Kuinka usein kyse oli oikeasta vatsan nälästä?
  • Osaatteko nyt paremmin tunnistaa nälän lajit?

Selitä, että varsinkin silloin, kun on vatsan nälkä, on tärkeää syödä. Toisaalta on ihan normaalia, että syödään, vaikka kyseessä on jokin muu nälkä. Tärkeintä kuitenkin on, että syöminen liittyy useammin vatsan nälkään kuin muihin nälän lajeihin. Silloin syöminen on varmimmin elimistön tarpeista lähtevää.

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

Näin voitte koota kokonaisen opetuskokonaisuuden teemasta ”Tutustuminen tietoiseen syömiseen”. Tehkää myös tehtävät Tietoisuustaidot ja ”Silmät söis, vaan vatsa ei vedä”.

Liitteet

3-6 lk, Kotitehtävä, Oppitunti, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Voisit tykätä myös näistä