Mikä maku, mikä haju? (nro 58)
Tiesitkö, että suuri osa makuina pitämistämme aistimuksista onkin hajuja? Tässä tehtävässä oppilaat testaavat millainen osuus hajuaistimuksella on ruuan aistimisessa.
Valmistelut
Varaa tehtävää varten:
- Kuivattuja karpaloita tai rusinoita (2 kpl/oppilas)
- Kannellinen rasia/rasiat ja lusikka/lusikat suupalojen jakamista varten
- Talouspyyhe 1 pala/oppilas näytteitä varten
Kaada karpalot/rusinat esimerkiksi muovirasiaan valmiiksi ennen tuntia ja pidä piilossa.
Tehtävän toteutus
Tehtävä on helpompi toteuttaa, jos sinulla on apuna toinen aikuinen tai jos valitset muutaman oppilaan avustajaksi makupalojen jakamiseen.
Käy harjoituksen ohjeistus läpi huolella oppilaiden kanssa ennen suupalojen jakamista:
- Sulje silmät ja odota, kun suupalat jaetaan jokaisen eteen talouspyyhkeen päälle.
- Nipistä sieraimet kiinni toisella kädelläsi.
- Laita yksi suupala suuhusi ja pureskele nenä edelleen tukossa. Laske samalla viiteen.
- Mieti, miltä maistuu ja yritä tunnistaa mikä marja/hedelmä on kyseessä.
- Sitten nenän voi avata. Miten maku muuttui, kun avasit nenän?
Ohjeistuksen jälkeen jaetaan suupalat, 2 kpl/oppilas. Suoritetaan tehtävä ohjeistuksen mukaan. - Keskustellaan havaituista makuerosta ja taustalla olevasta ilmiöstä.
- Kysytään, kenen mielestä suupala oli mauton nenä tukossa, entä kuka maistoi makeutta tai kirpeyttä.
- Käydään läpi, mikä marja/hedelmä suupala oli.
Karpalossa on luonnostaan happamuutta ja makeutta, sen sijaan se ei haissut miltään nenä tukossa. Rusinassa on luonnostaan paljon makeutta. - Maistetaan toinen makupala silmät auki, mutta muuten samoin ja kiinnitetään huomio maun muutokseen. Keskustellaan tehtävän tekemisen jälkeen havainnoista. Miten nenän sulkeminen vaikutti
aistihavaintoon? Huomasivatko oppilaat, miten suuri osuus hajuaistimuksella on makuaistimukseen? Ovatko oppilaat huomanneet, että jos on nuhassa, ruoka ei maistu miltään? Suuri osa makuina pitämistämme aistimuksista onkin hajuja.
Tehtävän lähde: Ruukku: Makukoulu – Opettajan opas alakouluun