NAM! -harjoitus: Miksi haluan syödä? (nro 74)

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan nälän ja kylläisyyden tunteita ja halua syödä.

Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä. Voit tehdä erillisiä NAM! -harjoituksia myös ilman koko harjoitusohjelman suorittamista.

Taustatietoa opettajalle

Nälkä on kehon keino kertoa, että se tarvitsee energiaa. Mieliteko taas johtuu muusta kuin nälästä: jossain tilanteessa on tapana syödä tai mieliala ohjaa syömistä. Siinä missä oikea nälkä voimistuu, mieliteko menee ohi. Lue aiheesta lisää NAM! -Ohjaajan käsikirjasta.

Valmistelut

Tehtävien toteutus

Tehtävä 1. Eri halut syödä

Kerro oppilaille halusta syödä. Havainnollista eri haluja syödä oppilaille arkisin esimerkein. Voit kysyä oppilailta, ovatko he itse kokeneet tilanteita, joissa jokin tietty halu syödä on ollut voimakas.

Vatsan nälkä: Haluan syödä, koska vatsani tuntuu tyhjältä. Toisaalta en halua syödä, koska vatsani tuntuu kylläiseltä.

Silmän halu syödä: Haluan syödä, koska silmäni näkevät herkullisen ruuan.

Suun halu syödä: Haluan syödä, koska suuni kaipaa jotakin pureskeltavaa ja tunnusteltavaa.

Nenän halu syödä: Haluan syödä, koska nenäni haistaa herkullisen ruuan.

Korvan halu syödä: Haluan syödä, koska korvani kuulevat herkullisia ääniä.

Mielen halu syödä: Haluan syödä ihan muuten vaan tai koska minun on tapana syödä.

Sydämen halu syödä: Haluan syödä jotakin, koska minun on paha mieli. Toisaalta haluan syödä, koska olen iloinen.

Tehtävä 2. Kotitehtävä: Miksi haluan syödä?

Ohjeista oppilaita täyttämään päiväkirjaa vähintään kerran päivässä yhden viikon ajan. Ennen jokaista ateriaa tai napostelua heidän on syytä tunnustella, onko kyseessä vatsan nälkä vai jonkun muun kehonosan halu syödä, ja laittaa rasti sen kohtaan taulukossa. Ohjeista oppilaita myös arvioimaan omaa näläntunnettaan nälkämittarin avulla ja mielialaansa mielialamittarin avulla. Luvut merkitään taulukkoon niille tarkoitettuun kohtaan.

Tehtävän lähde: NAM! nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelma, Opettajan opas ja Oppilaan harjoitusvihko

Liitteet:

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: