Minä olen tärkeä! (nro 66)
Tässä tehtävässä vahvistetaan oppilaan positiivista minäkuvaa. Hyvä minäkuva lisää hyvinvointia ja terveyttä edistäviä valintoja.
Valmistelut
- Järjestä luokkatila niin, että kaikki voivat istua yhdessä isossa piirissä.
Toteutus
Tehtävä 1. Mielikuvia minusta
Käykää heti aluksi istumaan piiriin. Jokaisella oppilaalla tulee olla kynä ja vihko. Esitä alla olevat kysymykset oppilaille haluamallasi tavalla ja pyydä heitä pohtimaan niitä itsekseen ja kirjoittamaan vastauksensa muistiin. Myös opettaja kirjoittaa omat vastauksensa. Kerro, että käymme niitä yhdessä läpi sen jälkeen.
Jos oppilaat eivät osaa kirjoittaa ja lukea, tehkää tehtävä suullisesti.
Kysymykset ovat:
- Jos olisin oppitunti, olisin…
- Jos olisin kouluruoka, olisin…
- Jos olisin eläin, olisin…
- Jos olisin musiikkikappale tai laulu, olisin…
- Jos olisin urheiluväline, olisin…
- Jos olisin huonekalu, olisin…
- Jos olisin kirja, olisin…
- Jos olisin vaate, olisin…
- Jos olisin kasvis, olisin…
- Jos olisin väri, olisin…
Kun kaikki ovat valmiita, kysymykset käydään läpi siten, että opettaja lukee kysymyksen ja kertoo vastauksensa perusteluineen. Sen jälkeen muutkin saavat vastata ja perustella vastauksensa vuorotellen. Näin käydään yksitellen läpi jokainen kysymys. Kukin saa jakaa itsestään sen verran kuin haluaa.
Tehtävä 2. Hymyn voima
Esitä luokalle arvoitus ja pyydä heitä arvaamaan, mistä siinä puhutaan. Vastaus on ainakin hymy, muutkin sopivat vastaukset mahdollisia:
”Se ei maksa mitään, mutta se antaa paljon. Se rikastuttaa häntä, joka sen saa, mutta ei tee antajaakaan köyhäksi. Se kestää vain hetken, mutta joskus sen muisto säilyy ikuisesti. Kukaan ei ole niin rikas ja vaikutusvaltainen, että tulisi toimeen ilman sitä, eikä kukaan niin köyhä ettei se voisi häntä rikastuttaa.”
Keskustelkaa hetki hymystä ja kannusta jokaista hymyilemään enemmän. Alla on muita runoja hymystä, joita voi hyödyntää:
”Älä murjota ja ole katkera, et koskaan tiedä, kuka ihastuu hymyysi.”
”Hymy on yllätys aurinkoinen, hymy on tuokio kuutamoinen. Hymy hyrisee hyvää mieltä, hymy ei koskaan näytä kieltä. Hymy voi vilkkua, hymy voi tuikkia ei se voi ilkkua, pusikkoon puikkia.”
Tehtävä 3. Olen ihme
Pyydä luokkaa nousemaan seisomaan ja menemään aluksi kyykkyyn. Lue alla oleva runo pitäen joka lauseen jälkeen selvä rauhallinen tauko. Pyydä oppilaita eläytymään runoon näyttelemällä siinä olevia asioita, kuten ”kasvan joka päivä” kohdassa oppilaat nousevat ja kurkottelevat kattoon ja eri ruumiinosista puhuttaessa niitä voi lempeästi silitellä.
”Olen ihme. Olen lapsi. Kasvan joka päivä. Tulen isommaksi ja pidemmäksi. Käteni kasvavat. Jalkani kasvavat. Ihmettelen monenlaisia asioita. Välillä olen iloinen ja haluaisin hyppiä. Välillä tunnen oloni surulliseksi ja minua itkettää. Olen tärkeä. Olen lapsi. Olen ihme.”
Runon tekijät Pirjo Puonti ja Eleonora Printz, Sanna Tuovisen kirjasta ”Satuhieronta – Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa” (2014) s. 45.
Huomio! Tunnin lopuksi jokainen halaa itseään isosti.
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas