Hyppää sisältöön

Positiivinen sisäinen puhe

0  Printtaa

”Ei ole toista minunlaista”. Positiivinen sisäinen puhe on avain henkiseen hyvinvointiin ja kehomyönteisyyteen. Mitä se on ja miten sitä voi oppia?

Taustatietoa opettajalle

Psyykkisen huonovointisuuden suuri syytekijä on negatiivinen sisäinen puhe. Negatiiviset ajatukset ovat haitallisia. Jokaisen ihmisen sisällä tulisi olla ystävä ja valoa, muuten ei voi hyvin. Lapsen sisäinen puhe on usein aikuiselta opittua. Aikuisella on siksi merkittävä rooli vahvistaa positiivista sisäistä puhetta.

”Sisäinen puhe tarkoittaa ajattelua tai asennoitumista, suhtautumistapaa. Sisäisen puheen sävy saa tietyt asiat mukaviksi ja innostaviksi, toiset asiat ahdistaviksi. Sisäinen puhe tekee tunnelmasta myönteisen tai kielteisen. Se vaikuttaa toimintaamme olennaisesti, vaikka emme sitä välttämättä tiedosta. Optimistin sisäinen puhe on positiivista, pessimistin negatiivista. Optimisti selittää onnistumisensa johtuvan hänen omasta toiminnastaan ja arvioi ne laadultaan pysyviksi. Pessimistille onnistumiset ovat hetkellisiä ohimeneviä sattumia, joihin hänellä itsellään ei ole osuutta. Optimistin ajattelua leimaa toiveikkuus, pessimistin ajattelu on toivottomuuteen taipuvaista.” (Anneli Vainio, Oikea asenne, Terveyskirjasto 22.1.2009.)

Valmistelu

  • Tarvitset setelin havaintoesitykseen (voit lainata sitä oppilaalta).
  • Kiinnitystä varten sinitarraa tai maalarinteippiä.
  • Leikkaa (värillisestä) paperista sydämiä tai käytä valmiita sydämen muotoisia tarralappuja.
  • Varaa jokaiselle oppilaalle oma tyhjä pahvikortti.
  • Voit käyttää oppitunnin pohjana valmista diaesitystä.

Toteutus

Keskustelkaa sisäisestä puheesta ja auta oppilaita ymmärtämään mitä se tarkoittaa. Käykää läpi käytännön esimerkkejä ja pyri täydentämään niitä omilla ja oppilaiden ehdotuksilla.

Sisäinen puhe

Vanha sanonta kuuluu:

Jos ajattelet, että onnistut; jos ajattelet, että epäonnistut − molemmissa tapauksissa olet oikeassa!

Jokaisen pitäisi löytää sisältään ystävä eikä vihollinen, se on edellytys hyvinvoinnille. Ulkoa tulevia viestejä ei voi hallita eikä niille oikeastaan voi mitään. Mutta ne viestit mitä lähetämme itsellemme, niihin me voimme vaikuttaa tai vähintään voimme huomata ne. ”Kiitos mieleni tästä mielenkiintoisesta ajatuksesta”. Sisäinen puhe tarkoittaa juuri sitä ”keskustelua” mitä käymme päämme sisällä ajatuksissamme. Sisäinen puhe tarkoittaa ajattelua tai asennoitumista, suhtautumistapaa.

”Ajatukset vaikuttavat melkoisesti siihen, miten elämme: olemmeko innokkaita vai masentuneita, nautimmeko menestyksestä vai koemmeko epäonnistumisia, iloitsemmeko vai kärsimmekö. Muutamat nykyajan käyttäytymistieteiden edustajat ovat osoittaneet, että ihmisen ajatusprosessi muistuttaa hyvin paljon tietokoneen toimintaa tietoisine ja tiedostamattomine alueineen. Se mitä syötämme tuohon tietokoneeseen, vaikuttaa siihen, millaisia tuloksia asenteissamme, mielentilassamme ja käytöksessämme ilmenee.”

Dean L. Larsen

Käydään läpi esimerkkejä tästä (kts. diaesityksen sivut 4-7). Negatiivista sisäistä puhetta ja ajattelua ei pysty noin vain lopettamaan, vaan sen tilalle on opeteltava sanomaan itselle positiivisia asioita.

Oma arvo ja seteli

Esitä seuraava vertaus, joka voi auttaa oppilaita ymmärtämään oman arvonsa. Pidä seteliä kädessäsi ja kysy: ”Kuka haluaa tämän?”. Luultavasti kaikki kädet nousevat. Jatka: ”Odottakaas kun ensin teen sille jotain”. Rypistä seteli. ”Kuka huolisi tämän vielä?” luultavasti yhä kaikki kädet nousevat.

”No, entä jos minä teen näin.” Pudota seteli maahan, astu sen päälle ja hiero sitä lattiaa vasten kengällä. Nosta sitten tosi ryttyinen ja likainen seteli ylös ja kysy: ”Mahtaako kukaan enää tätä huolia?”, ja kädet nousevat.

Kerro sitten: Olette juuri oppineet hyvin arvokkaan läksyn. Nimittäin sen, ettei ollut väliä mitä rahalle tehtiin, te halusitte sen silti, koska se ei ollut menettänyt arvoaan.

Usein elämässämme me putoamme, kompuroimme ja likaannumme tekemiemme päätösten takia ja tiellemme tulevien olosuhteiden takia. Tunnemme olevamme arvottomia, mutta ei väliä mitä on tapahtunut tai tulee tapahtumaan, sinä et koskaan menetä arvoasi, sinun arvosi, likainen tai puhdas, rikkoontunut tai hitusen rypistynyt, sinä olet korvaamaton edelleen. Elämämme arvo ei tule siitä mitä me teemme tai siitä mitä tiedämme, vaan siitä mitä me olemme. Sinä olet jotain aivan erityistä. Älkää koskaan unohtako sitä!

Sydänten hyökkäys ja voimalause

Kerro oppilaille, että ajatuksillamme ja sanoillamme on suuri vaikutus paitsi meihin itseemme myös muihin ympärillämme. Lausu runo:

”Kylvä ajatus ja korjaa teko; kylvä teko ja korjaa tapa; kylvä tapa ja niitä luonne; kylvä luonne ja korjaa kohtalo.”

William Makepeace Thackerey

Kerro, että se mihin keskitymme – ajatuksissamme, sanoissamme ja teoissamme – sitä me myös vahvistamme.

Näytä oppilaille erilaisia voimalauseita (kts. diaesityksen sivu 11) ja pyydä heitä valitsemaan niistä mieluisin. Voimalauseen voi myös keksiä itse. Jokainen oppilas saa yhden paperisydämen ja kirjoittaa siihen kivan asian. Sen jälkeen sydämet kiinnitetään luokan oven ulkopuolelle, niin että ne tervehtivät luokkaan tulijaa.

Seuraavaksi jokainen saa kirjoittaa koristella itselleen voimalausekortin, joka kiinnitetään pulpetin kannen alapuolelle. Voimalause-kortteja voi tehdä useammankin, esimerkiksi lompakkoon tai jääkaapin oveen. Voimalauseita voi kirjoittaa myös kouluvihkojen kanteen tai penaaliin.

Ystävänpäivää ennen voimalausekortin voi laittaa kirjekuoreen ja lähettää itselleen tai kaverille.

Askartele voimalausekynä synttärisankarille tai palkinnoksi oppilaalle.

Liitteet

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

3-6 lk, 7-9 lk, Äidinkieli, Kehonkuva, Oppitunti, Terveystieto, Uskonto ja ET

Voisit tykätä myös näistä