NAM!-harjoitus: Miten keskityn syömiseen? (nro 85)
Oppilaat harjoittelevat rauhallista ruokailua ja ruokaan keskittymistä.
Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä. Voit tehdä erillisiä NAM! -harjoituksia myös ilman koko harjoitusohjelman suorittamista.
Taustatietoa opettajalle
Aistitietoisessa syömisessä huomioidaan ruoka kaikilla aisteilla: miltä ruoka näyttää, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa ja maistuu. Tietoisen syömisen avulla opetellaan erottamaan nälkä mieliteoista ja nauttimaan ruokahetkistä. Lue aiheesta lisää NAM! -Ohjaajan käsikirjasta.
Valmistelut
- Tulosta jokaisella oppilaalle kotitehtävä Miten keskitys syömiseen?.
Tehtävän toteutus
Ohjeista oppilaita, että he voivat täyttää kotitehtävän ensimmäisen osan kerralla: rastittaa väittämien kohdalla ”en koskaan”, ”harvoin”, ”joskus”, ”usein”, ”aina” sen mukaan, miten hyvin väittämät pitää heidän kohdallaan paikkansa.
Ohjeista oppilaita täyttämään kotitehtävän toista osaa kerran päivässä yhden viikon ajan: Kotitehtävässä on tavoitteena syödä hitaasti syömiseen keskittyen ja tunnustellen ruokaa käyttäen kaikkia aisteja.
Keskustelkaa kotitehtävän jälkeen yhdessä, mitä ajatuksia tehtävän tekemisestä heräsi.
Tehtävän lähde: NAM! nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelma, Opettajan opas ja Oppilaan harjoitusvihko
Liitteet: