NAM!-harjoitus: Miten keskityn syömiseen? (nro 85)

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Oppilaat harjoittelevat rauhallista ruokailua ja ruokaan keskittymistä.

Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä. Voit tehdä erillisiä NAM! -harjoituksia myös ilman koko harjoitusohjelman suorittamista.

Taustatietoa opettajalle

Aistitietoisessa syömisessä huomioidaan ruoka kaikilla aisteilla: miltä ruoka näyttää, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa ja maistuu. Tietoisen syömisen avulla opetellaan erottamaan nälkä mieliteoista ja nauttimaan ruokahetkistä. Lue aiheesta lisää NAM! -Ohjaajan käsikirjasta.

Valmistelut

Tehtävän toteutus

Ohjeista oppilaita, että he voivat täyttää kotitehtävän ensimmäisen osan kerralla: rastittaa väittämien kohdalla ”en koskaan”, ”harvoin”, ”joskus”, ”usein”, ”aina” sen mukaan, miten hyvin väittämät pitää heidän kohdallaan paikkansa.

Ohjeista oppilaita täyttämään kotitehtävän toista osaa kerran päivässä yhden viikon ajan: Kotitehtävässä on tavoitteena syödä hitaasti syömiseen keskittyen ja tunnustellen ruokaa käyttäen kaikkia aisteja.

Keskustelkaa kotitehtävän jälkeen yhdessä, mitä ajatuksia tehtävän tekemisestä heräsi.

Tehtävän lähde: NAM! nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelma, Opettajan opas ja Oppilaan harjoitusvihko

Liitteet: 

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: