NAM! -harjoitus: Rusinan syöminen aistitietoisesti (nro 77)

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Tässä tehtävässä oppilaat harjoittelevat tietoisuustaitoja rusina-harjoituksen avulla.

Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä. Voit tehdä erillisiä NAM! -harjoituksia myös ilman koko harjoitusohjelman suorittamista.

”Tehtiin suklaarusinoilla” (Opettaja, 4. lk)

”Käytimme rusinan tilalla suklaahippukaurakeksiä.” (Opettaja, 1.-2. lk)

”Lisäksi tekivät kotona päivittäin huomioita tietoisesta ruokailusta.” (Opettaja, 6. lk)

Taustatietoa opettajalle

Aistitietoisessa syömisessä huomioidaan ruoka kaikilla aisteilla: miltä ruoka näyttää, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa ja maistuu. Tietoisen syömisen avulla opetellaan erottamaan nälkä mieliteoista ja nauttimaan ruokahetkistä. Lue aiheesta lisää NAM! -Ohjaajan käsikirjasta.

Valmistelut

  • Hanki tehtävää varten paketillinen rusinoita.
  • Tutustu aistitietoiseen syömiseen NAM! – Ohjaajan käsikirjasta.

Tehtävän toteutus

Jaa jokaiselle oppilaalle kaksi rusinaa. Kannusta heitä kuvittelemaan, etteivät ole nähneet rusinaa aikaisemmin. Muistuta oppilaita uteliaasta asenteesta.

Anna oppilaiden syödä ensimmäinen rusina, kuten yleensä syövät. Toinen rusina on tarkoitus syödä tietoisesti.

Ohjaa harjoitusta seuraavasti:

”Tutki rusinaa kädessäsi?”

  • Miltä se näyttää?
  • Montako väriä löydät rusinan pinnalta?
  • Minkä muotoinen se on?
  • Paljonko se painaa?
  • Miltä se tuntuu kädessä?
  • Mistä juuri tämä rusina on peräisin?

”Vie rusina kädelläsi lähelle nenääsi.”

  • Miltä se tuoksuu?
  • Herääkö mieleesi jotakin muistoja, ajatuksia?

”Nyt voit viedä rusinan korvasi viereen ja puristella sitä…”

  • Miltä rusina kuulostaa?

“Jos sinussa herää ajatuksia ”mitä ihmettä olen tekemässä” tai ”tämähän on ihan tyhmää”, se on ihan luonnollista. Huomaa nämä ajatukset, mutta pidä ne kuitenkin pelkkinä ajatuksina ja jatka harjoitusta uteliaalla asenteella.”

”Vie rusinaa suutasi kohti…”

  • Nouseeko vesi kielellesi? Näin suu vastaanottaa sinne tulevan ruuan.

“Tunnustele rusinaa huulillasi.”

  • Miltä se tuntuu?

“Laita rusina kielellesi, mutta älä puraise. Tunnustele rusinaa suussasi.”

  • Tuntuuko se erilaiselta kuin aiemmin kädessäsi?

”Nyt voit puraista rusinaa. Tunne kuinka maku voimistuu ja leviää suuhun.”

  • Miltä se maistuu? Pureskele rusinaa rauhassa ja maistele sen makuja.
  • Tuntuuko rusina nyt erilaiselta?

“Nyt voit nielaista rusinan. Tunne kuinka rusina kulkeutuu suusta kurkkuun ja sieltä mahalaukkuusi.”

  • Tunnetko rusinan vatsassasi?
  • Tunnetko olevasi juuri yhden rusinan kylläisempi?

Keskustelkaa lopuksi yhdessä, mitä ajatuksia harjoituksen tekemisestä heräsi.

Tehtävän lähde: NAM! nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelma, Opettajan opas ja Oppilaan harjoitusvihko

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: