Keittiöapulaiset (nro 89)
Ekaluokkalaisten tutustuminen koulun keittiöön, oppilaiden osallistuminen keittiön ja ruokasalin askareisiin sekä TET-harjoittelu koulun keittiössä ovat esimerkkejä hyvistä keinoista lisätä oppilaiden osallisuutta kouluruokailuun. Kun oppilaat pääsevät itse kokemaan, miten kouluruuan eteen tehdään töitä, lisää se myös kouluruuan arvostusta.
”Oppilailla on säännöllinen keittiövuoro 30 min/kerran viikossa. He kuljettavat likaisia astioita keittiöön.” (Opettaja, 4. lk)
Ekaluokkalaiset tutustumaan koulun keittiöön
Koulun uusille oppilaille voidaan järjestää lukuvuoden alussa koulun keittiöön tutustuminen, jolloin ruokapalvelun henkilökunta voi kertoa oppilaille ruokasalin toimintakäytännöistä ja kouluruuan valmistuksesta.
Oppilaat apulaisiksi askareisiin
Hieman vanhempia oppilaita voi ottaa jo apulaisiksi koulun keittiön ja ruokasalin askareisiin. Voitte esimerkiksi sopia, että tietty luokka-aste huolehtii vuorollaan kouluruokailun jälkeen siitä, että pöydät ovat pyyhitty leivänmuruista ja tuolit ovat siististi ojennuksessa. Oppilaat voivat myös silloin tällöin auttaa koulun keittiössä ikätasolleen soveltuvissa askareissa.
Lue lisää, miten oppilaat on otettu Leinolan koulussa mukaan keittäjien töihin.
TET-harjoittelu koulun keittiössä
Myös TET-harjoittelussa oppilaat pääsevät tutustumaan kouluruokailuun keittäjien näkökulmasta. Kouluun voidaan esimerkiksi ottaa käytäntö, että kaikki oppilaat suorittavat 7. luokalla 1-2 päivän TET-harjoittelun koulun keittiössä tutustuen ruokapalveluiden toimintaan, ruuanlaittoon sekä ruokatarjoiluun.
Vinkki! Ideapankista löydät paljon lisää ideoita oppilaiden osallistamiseksi kouluruokailuun. Katso esimerkiksi: