Ratkaise ruokien koodikieli (nro 97)
Tehtävässä opetellaan tulkitsemaan pakkauksien ainesosaluetteloa ja pohditaan sokerin vaikutuksia terveyteen.
Taustatietoa opettajalle
Alakouluikäisten lasten ei tule vielä olla vastuussa ruokaostoksista eikä ruuanvalmistuksesta. He osaavat kuitenkin usein jo asioida itsenäisesti kaupassa, joten siksi myös heidän on hyvä oppia tunnistamaan erilaisia vaihtoehtoja. Ainesosaluettelon avulla myös ruokien ja juomien sokeripitoisuutta on helppo arvioida, tarvitsematta ymmärtää syvemmin ruokien ravintoarvoja.
Huomioithan, että ruokien, kuten hedelmien ja marjojen, luontaisesti sisältämää sokeria ei ole syytä vältellä, vaan sokerista puhuttaessa tarkoitetaan ruokiin lisättyä sokeria.
Lisätietoja elintarvikkeiden sokerista löydät Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivustolta.
Valmistelut
- Pyydä oppilaita ennen oppituntia tuomaan kotoaan tyhjiä elintarvikepakkauksia.
- Valmistaudu kertomaan, miksi lisättyä sokeria ei ole hyvä syödä paljon.
Tehtävän toteutus
Tehtävä 1. Ainesosaluettelo
Jaa jokaiselle oppilaalle tai pareille yksi tai useampi elintarvikepakkaus tutkittavaksi.
Ohjeista oppilaita etsimään pakkauksesta ainesosaluettelo ja kerro sen merkityksestä. Kerro oppilaille, että ainesosaluettelossa kerrotaan valmistus- ja lisäaineet siten, että ensimmäisenä mainitaan raaka-aine, jota kyseisessä elintarvikkeessa on eniten, sitten seuraavaksi eniten jne.
Tehtävä 2. Sokeripommi
Aloittakaa tehtävä pohtimalla yhdessä, miksi sokerin saantiin tulisi kiinnittää huomiota ja mitä vaikutuksia sillä on hyvinvoinnille.
Opeta seuraava muistisääntö havainnollistaen pakkauksella: Sokeripommin tunnistaa usein siitä, että ainesosaluettelossa sokeri on mainittu yhtenä kolmesta ensimmäisestä raaka-aineesta. Tämän muistisäännön avulla on helppo tunnistaa runsaasti sokeria sisältävät tuotteet ja valita parempi vaihtoehto.
Pohtikaa yhdessä, mitä voisi syödä, kun tekee mieli makeaa? Hyviä herkkuja, ovat esimerkiksi marjat ja hedelmät. Tehkää yhteinen sopimus, että seuraavan viikon ajan pyritte kaikki valitsemaan vähemmän sokeria sisältäviä vaihtoehtoja aina kun se on mahdollista.
Käsiteltäväksi myöhemmin
Keskustelkaa viikon jälkeen siitä, kuinka sopimuksenne piti ja miltä tuntui kokeilla vähemmän sokeria sisältäviä ruokia.
Voitte myös seurata viikon ajan sopimuksen toteutumista esimerkiksi niin, että kun oppilas tekee mielestään paremman valinnan, hän kirjoittaa siitä värikkäälle tarralapulle ja kiinnittää sen sovittuun paikkaan seinälle.
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas