Puhetta ruuasta ja ruuan äärellä (nro 96)

Printtaa

3-6 lk, Äidinkieli, Esiopetus -1-2 lk, Kouluruokailu, Makukoulu, Ruokakulttuurit, Tapakasvatus

Se, mitä ja miten ruuasta ja ruuan äärellä puhutaan, vaikuttaa ruokailuhetken tunnelmaan ja asenteisiin ruokaa kohtaan. Tässä tehtävässä pysähdytään oppilaiden kanssa pohtimaan, mitä merkitystä ruokapuheella on.

Tehtävän toteutus

Ruokahetkien äänivisailu

Soita alla olevat äänitiedostot yksitellen ja anna oppilaiden arvata mistä ääni kuuluu. Voit kertoa, että seuraavat äänet ovat tuttuja ruokahetkistä.

1. Mikro käynnissä ja ohjelman lopussa merkkiääni
2. Pöydän kattaminen
3. Veden kaataminen lasiin
4. Näkkileivän syöminen
5. Ruokapuhetta

Keskustele oppilaiden kanssa:

• Miltä kuulostaisi äänite sinun pöytäsi ruokapuheesta? (Voit pyytää 4 oppilaan ryhmän luokan eteen ja esittämään demonstraation. Keskustelun lopuksi sama ryhmä voi esittää demonstraation viihtyisästä ruokapuheesta)
  • Mistä asioista oppilaat yleensä puhuvat ruokatauon aikana? Entä miten vaikuttaa tunnelmaan, jos ruokailun aikana ei saa puhua?
  • Miettikää, millaiset olisivat kivoja puheenaiheita koulun ruokasaliin ja millaiset aiheet taas eivät sovi tilanteeseen.
  • Miten ja miksi muiden ihmisten puhe ruuasta vaikuttaa omaan ajatteluun? Puhuvatko kaverit kouluruuasta myönteiseen vai kielteiseen sävyyn? Miten kotona puhutaan ruuasta? Entä miten opettajan ruokapuheet vaikuttavat omiin ajatuksiin?

Tehtävän lähde: Makukoulutehtäviä kouluruokailuun, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.

Voisit tykätä myös näistä