Tunnesyöminen vai syöminen tunteella? (nro 160)

 Printtaa

3-6 lk, 7-9 lk, Ideoita opetukseen, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Oppilaita kannustetaan syömään kehon viestejä kuunnellen, erottamaan nälän muista tunteista sekä keksimään rakentavia keinoja käsitellä tunteitaan.

Valmistelut

  • Valmistaudu näyttämään oppilaille youtube:sta ruokamainos tai kuva ruokamainoksesta.

Tehtävän toteutus

A. Ruokamainos

Kerro luokalle, että jokaisessa meistä ruoka herättää tunteita. Pyydä oppilaita tunnistamaan mitä tunteita ruokamainos herättää. Näytä video tai kuva ruokamainoksesta (voit näyttää useamman erilaisen). Kerro, että usein mainokset herättävät meissä nälkää tunteiden tai muun kuin vatsan nälän kasvamisen kautta.

  • Mitä tunteita ruokamainos herätti?

B. Tunteet ja tilanteet herättävät halua syödä

Tämän keskustelun tarkoituksena on herättää oppilaat tiedostamaan ruokaan liittyvät tunnelataukset.

Pohtikaa yhdessä ruuan tunteellista merkitystä. Esimerkiksi jollekin ruoka voi olla ainoa ystävä kivun ja yksinäisyyden hetkissä.

  • Missä tilanteissa ruokaan liittyy tunneside tai tunteet?
  • Minkä tunteen vuoksi syödään?
  • Mitä ruoka silloin heijastaa tai symboloi?

Esimerkkejä:

Suru: Karkin saaminen kun jalkaan tulee haava, saan raivokohtauksen, epäonnistun, ystävä lähtee jne. jolloin ruoka antaa lohdutusta.

Ilo, Innostus: Jäätelön syöminen kun on voitettu jalkapallopeli, sain hyvän arvosanan, pääsin musiikkiopistoon, käyttäydyin hyvin lääkärillä jne. jolloin ruoka on palkinto.

Rakkaus: Mummi leipoo pullaa, äiti tekee lempiruokaa sairaalle, ystävälle annetaan suklaata jne. jolloin ruoka kuvastaa huolenpitoa ja kiintymystä.

Viha/suuttumus: Jälkiruoka evätään, koska sääntöjä ei noudatettu, ei läpäisty koetta jne. jolloin ruoka on rangaistus.

Tylsyys: Syödään sipsejä hyppytunnin ajan, kun ei ole muuta tekemistä, jotta ei tarvitse heti tehdä kotiläksyjä jne. jolloin ruoka täyttää ajan. (Tuo esille, että on täysin ok olla joskus tekemättä mitään!)

Jos oppilaat eivät keksi esimerkkejä kysy näitä kysymyksiä:

  • Mitä ruokia kaipaatte kun olette kipeänä? Miksi?
  • Mitkä tunteet/tilanteet herättävät halun syödä?
  • Mitä saatatte tehdä jos on tylsää tai haluatte kuluttaa aikaa?
  • Millaisien tunteiden vuoksi jotkut syövät/juovat?
  • Nimetkää juhlapäiviä jolloin syödään.

C. Ruoka herättää tunteita

Pohtikaa vuorostaan sitä, minkälaisia tunteita ruoka ja syöminen aiheuttavat. Erityisen hauskaa voi olla syödä yhdessä perheenä kun kaikki ovat olleet mukana aterian valmistuksessa. Kuumana kesäpäivänä on viilentävää ja mukavaa syödä mehujäätä. Esimerkiksi ylensyöminen voi puolestaan herättää syyllisyyttä, häpeää, itseinhoa tai kuvottavaa oloa. Tee kuitenkin oppilaille selväksi, että syömisen tulisi olla ensisijaisesti positiivinen, iloa tuottava asia elämässä. Voitte yhdessä pohtia miksi näin ei aina ole.

  • Miksi syöminen aiheuttaa syyllisyyttä?
  • Milloin aivan erityisesti olette nauttineet syömisestä?

Tehtävän lähteet: Hyvän Olon Eväät -opas. Harjoitus on luotu Evelyn Tribole ja Elyse Resch:in kirjan pohjalta ”Intuitive eating – A revolutionary program that works” (2012) s. 149-165.

Vinkki! Tehtävän tueksi kannattaa tehdä myös tehtävä NAM! -harjoitus: Miksi haluan syödä?

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: