Ruokasalin visuaalinen ilme (nro 120)
Koulun ruokasalin visuaalista ilmettä kannattaa pysähtyä tarkastelemaan, koska se vaikuttaa lopulta ruuan maistuvuuteen. Ruokasalin tunnelmaa voidaan kohentaa isosti, mutta myös aivan pienillä vaihtuvilla somisteilla. Samalla lisätään viihtyisyyttä ja ruuan arvostusta.
”Oppilaat koristelivat ruokasalin jouluateriaa varten itse askartelemillaan lumiukoilla ja tuikkukynttilälyhdyillä.” (Opettaja, 1.-2. lk)
”Askartelimme jouluisia koristeita ruokasaliin ja oppilaat koristelivat pöydät jouluateriaa varten.” (Opettaja, 1.-2. lk)
Teemasomistus
Kevyimmillään ruokasalin ilmettä ehostetaan huomioimalla erilaisia teemoja. Näistä esimerkkinä ovat juhlapäivät (esim. halloween, itsenäisyyspäivä, joulu, pääsiäinen, vappu), sesongit (esim. kekri, sadonkorjuujuhla) tai pedagogiset teemaviikot (esim. MOK-viikon teema, hävikkiviikko, sydänviikko).
Koristelkaa ruokasali yhdessä oppilaiden kanssa koulun jonkin teemaviikon mukaisesti. Oppilaat voivat esim. askarrella, piirtää tai maalata ruokasalin seinille taideteoksia käyttäen myös luonnosta kerättyjä tai kierrätysmateriaaleja. Ruokasalin voi myös koristaa oppilaiden ruoka-aiheisilla runoilla.
Laajempi visuaalisen ilmeen muokkaaminen
Ruokasalin visuaalista ilmettä voidaan muokata esim. tuomalla sinne väriä. Samalla tilan kliinisyyttä voidaan pehmentää. Valitkaa yhdessä oppilaiden kanssa ruokasalin värit, jotka toistuvat esim. tekstiileissä (verhot, pöytäliinat, tabletit), kalusteissa ja seinissä.
Koululle voidaan ideoida myös oma tunnus tai kuosi, joka siirretään ruokasalin seinälle vaikkapa maalaamalla. Tunnusta voidaan käyttää myös kuosina ruokasalin tekstiileissä. Inspiraatiota ruokasalin tunnukseen voi hakea esimerkiksi koulurakennuksen arkkitehtuurista tai oppilaiden työpajoissa piirtämistä piirroksista. Oppilaiden näkemystä voi selvittää antamalla heille piirustustehtävän aiheesta millainen on mukava tai kamala ruokasali.
Voitte ideoita myös yhdessä kouluravintolalle nimen, jonka teema toistuu ruokasalin sisutuksessa.
Koulun oppilaat voivat osallistua ruokasalin sisutukseen esim. painamalla tekstiilejä käsityön tunneilla.
Tehtävä on muokattu Kouluruoka Rokkaa! -materiaalista.
Oppilaiden ideoita kouluravintolan viihtyisyyden lisäämiseksi
Kaveripöytä: Ruokasaliin sisustetaan tai maalataan erillinen kaveripöytä, johon voi istua, kun kaipaa seuraa. ”Enää ei tarvitse istua yksin ruokasalissa”, oppilaat perustelivat ideaa. Kaveripöydässä voi istua, jos kaipaa kaveria, omien kavereiden kanssa on riitaa tai paras ystävä on pois koulusta. (Alavuden yläkoulu, Alavus)
Tunnelmavalaistus: Kouluravintolaan luodaan hämärämpi valaistus ja asennetaan led-valoja tuomaan tunnelmaa. Valaistus rauhoittaa ruokailua. (Vaajakosken yhtenäiskoulu, Jyväskylä)
Papukaija ja lemmikkilisko: Kouluravintolaan sijoitetaan koulun oma lemmikki, jota oppilaat voivat käydä katsomassa ruokailun yhteydessä. Lemmikki voi olla vaikka papukaija tai lisko. (Ivalon koulu, Inari)
Verhoilla erotetut pöydät: Pöytien väliin asetetaan verhoja tai sermejä, jotta oma porukka voi rauhassa jutella ja olla silloinkin, kun ravintolassa on ruuhkaa. Verhot kiinnitetään kattoon kiskoilla, jolloin niitä voi liikuttaa. (Sohlbergin koulu, Jyväskylä)
Kasveja kouluravintolaan: Kouluravintolaa sisustetaan viherkasveilla. Kasvit tuovat kodikkuutta. Istuttaminen voidaan toteuttaa biologian oppitunnilla. (Alavuden yläkoulu, Alavus)
Päivän ruoka liitutaululle: Päivän ruoka kirjoitetaan hyvin näkyville liitutaululle. (Haapaveden yläkoulu, Haapavesi)
Kahden hengen pöydät: Ravintolaan järjestetään myös kahden hengen pöytiä, jotta saa syödä kaverin kanssa kahdestaan. (Alavuden yläkoulu, Alavus)
Pehmustetut penkit: Asennetaan penkkeihin pehmusteet, jotta on mukavampi istua ja syödä. (Alavuden yhtenäiskoulu, Alavus)
Lähde: Kouluravintolakisa 2023
Liitteet: