Toisesta kulttuurista tulleeseen oppilaaseen ja perheeseen on tärkeä tutustua avoimesti. Sinun ei opettajana tarvitse tuntea jokaista kulttuuria ja kulttuuriin liittyviä ruokatottumuksia. Itse asiassa voi olla parempikin olla olettamatta liikaa kulttuurin tai kotimaan perusteella. Sen sijaan kyseleminen (tarvittaessa tulkin avulla) ja vilpitön kiinnostus auttavat ymmärtämään oppilaan kotona vallitsevaa ruokakulttuuria. Tätä kautta voidaan ennaltaehkäistä tai ratkoa mahdollisia syömiseen liittyviä pulmia koulussa.
Vinkkejä huoltajien kanssa toimimiseen
- Jos perhe vasta tutustuu suomalaiseen kouluun ja kouluruokailuun, onko heidän mahdollista kierrellä koulussa ja kouluravintolassa tai tulla seuraamaan oppituntia?
- Perheiden kutsumiseen koulun yhteisiin tilaisuuksiin kannattaa panostaa. Houkuttimena voi toimia oppilaiden tekemien teosten esittely tai ruokatarjoilu. Jos jo mainoksessa kerrotte ja kuvitatte, että tarjolla on välipalaa, se usein houkuttelee paikalle.
- Huoltajien kanssa on tärkeä käydä keskustelua paitsi mahdollisista (kulttuurisista ja uskonnollisista) ruokarajoituksista, myös mahdollisesta paastoamisesta. Jo alakouluikäiset saattavat joissain perheissä osallistua paastoon. Tällöin on tärkeää keskustella perheen kanssa siitä, miten ja milloin paastoa toteutetaan, ja varmistaa, että lapsi jaksaa myös opiskella koulussa.
Vinkkejä oppilaiden kanssa toimimiseen
- Hyödynnä ruokailutilanteet koulussa keskustelun paikkoina. Ruokaillessa oppilaat saattavat mielellään kertoa kodin ruokailutavoista. Syödäänkö kotona haarukalla vai puikoilla? Syödäänkö kotona ruokapöydän ääressä vai lattialla? Ruokaileeko koko perhe yhdessä vai toiset erikseen, esimerkiksi äiti eri huoneessa?
- Koita ylläpitää avointa ja leppoisaa keskustelun ilmapiiriä. Kenenkään tavat eivät ole toista huonompia. Kun itse osoitat vilpitöntä kiinnostusta ja arvostusta, annat samalla muille oppilaille arvokkaan mallin.
- Opetuksessa voitte tehdä näkyväksi oppilaiden erilaisia ruokasuhteita ja herätellä esiin lämpimiä ruokamuistoja.