Ruokailuhetki opettajan silmin
Maistuvan koulun tutkimus selvitti opettajien asenteita ja näkökulmia kouluruokailusta. Alkukyselyssä syksyllä 2019 tähän kyselyn osioon vastasi 241 luokanopettajaa. Vastausten pohjalta voidaan esittää luokanopettajien olevan keskimäärin tätä mieltä kouluruokailusta:
- Ruokapalvelun henkilökunta on ystävällistä.
- Ruokasalissa ei ole rauhallista.
- Ruokasalissa on liikaa melua.
- Oppilailla on riittävästi aikaa syödä.
- Opettajilla ei ole riittävästi aikaa syödä.
- Kouluruoka on terveellistä.
- Kouluruoka auttaa oppilaita jaksamaan.
Alakouluissa vieraillessa yleinen keskustelun aihe on se, että ruokailuhetkeen ei ole tarpeeksi aikaa. Erityinen huoli näissä keskusteluissa on ollut se, että oppilailla ei ole tarpeeksi aikaa syödä. Tämän pohjalta oli kiinnostavaa kuitenkin havaita, että tutkimustulos ei niinkään herättänyt huolta siitä, onko oppilailla tarpeeksi aikaa syödä. Huoli heräsi siitä, ettei opettajilla ole tarpeeksi aikaa syödä. Tämän takia selvitimme luokanopettajilta seurantakyselyssä keväällä 2020 sen, kuinka paljon minuutilleen opettajilla on aikaa syömiseen.
Suurin osa luokanopettajista syö koululounaan joko 10 tai 15 minuutissa. Luokanopettajilla on kouluruokailussa keskimäärin 14 minuuttia aikaa syödä. Se on aika vähän siihen nähden, että kouluruokailulla on myös pedagogisia tavoitteita pelkän nälän tyydyttämisen lisäksi.
Ruokakasvatuksen yksi vaikuttavimmista työkaluista on mallioppiminen. Hyvän mallin näkeminen vahvistaa todennäköisesti oppilaiden hyvinvointia pitkällä aikavälillä. Miksi siis ei otettaisi kaikki hyöty irti kouluruokailusta, ja mahdollisteta koulun aikuisten päämäärätietoinen osallistuminen ruokailuhetkissä?
Kirjoittaja
Aija Laitinen
projektitutkija, TtM laillistettu ravitsemusterapeutti
Itä-Suomen yliopisto