Hyvä, paha kofeiini
Miksi aikuiset saavat juoda kahvia, mutta nuorilta kielletään energiajuomat? Kuinka paljon kofeiinia on paljon? Tässä tehtävässä etsitään vastauksia muun muassa näihin…
Miksi aikuiset saavat juoda kahvia, mutta nuorilta kielletään energiajuomat? Kuinka paljon kofeiinia on paljon? Tässä tehtävässä etsitään vastauksia muun muassa näihin…
Tehtävässä havainnoidaan väsymyksen noidankehän avulla energiajuomien haitallista vaikutusta yöuniin ja pohditaan muita ratkaisuja väsymykseen. Energiajuomia markkinoidaan piristävinä ja suorituskykyä lisäävinä tuotteina….
Tässä tehtävässä pohditaan energiajuomien ostamisen mielekkyyttä rahankulutuksen näkökulmasta. Kun käyttää rahaa johonkin, se on aina pois vaihtoehtoisista kulutuspäätöksistä tai säästämisestä. Tässä…
Tämän oppitunnin aikana oppilaat luovat kouluruokailulle sloganeita kehittääkseen kouluruokailua. Tavoitteena on lisätä myönteistä asennetta kouluruokailua kohtaan ja kehittää ruokailuympäristön viihtyisyyttä, sillä…
Oppilaat editoivat Canva-pohjiin pöytäkolmioita kouluravintolaan. Tavoite on kannustaa maistamaan ja pitämään huolta itsestä sekä nostattaa kouluruokailun henkeä.
Tulostettava ympyrä, jossa perusmaut. Ympyrään voi asettaa kortteja tai oikeita ruokia. Myös julisteena.
Oppitunnilla kerrataan perusmaut, valmistetaan maistelumenut ja tunnistetaan makuja erilaisista ruuista.
Oppitunnilla kerrataan koululaisen ravitsemusta (lautasmalli, ruokapyramidi) kuvien ja videoiden avulla sekä suunnitellaan aamupala tai välipala. (3.-6. lk)
Oppitunnilla kerrataan ravitsemussuositukset nuoren arjessa, ruokapyramidi ja lautasmalli sekä pohditaan aamupalaa ja välipalaa. (7.-9. lk)
RuokaTutkan videolla (5 min) Dabi saa välipalavinkkejä arkeen.