Hyvän olon rakennuspalikat
Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa elimistön rakennuspalikoihin – ravintoaineisiin. Mitä ne ovat ja mihin keho niitä tarvitsee? Tehtävän tavoitteena on auttaa oppilaita ymmärtämään, miksi monipuolinen syöminen on tärkeää.
Tehtävä on suunniteltu alakouluun, mutta on soveltaen hyödynnettävissä myös yläkoulun terveystiedon tai kotitalouden opetuksessa, esimerkiksi ravitsemuksen johdanto- tai kertaustehtävänä.
Valmistelut
- Varaa tunnin ajaksi käyttöön tietokoneluokka tai tablettitietokoneet.
- Tulosta puolelle oppilaista harjoitustehtävä: Rakennuspalikoiden vertailu. Harjoitus tehdään parityönä.
- Tutustu etukäteen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämään elintarvikkeiden koostumustietopankkiin Fineliin.
Tehtävän toteutus
Tehtävä 1. Ravintoaineet
Kerro, että ihminen rakentuu pienen pienistä, erilaisista rakennuspalikoista. Rakennusaineet ovat niin pieniä, ettei niitä pysty erottamaan silmillä. Näitä rakennuspalikoita ovat mm. vitamiinit, mutta niitä on paljon muitakin.
Keskustelkaa oppilaiden kanssa:
- Mitä vitamiineja tiedätte?
- Mistä vitamiineja saa?
Johdata oppilaita ymmärtämään, että ilman ruokaa elimistö nääntyisi, koska välttämättömiä rakennusaineita tarvitaan lisää jatkuvasti. Osa aineista varastoituu hieman pidemmäksi aikaa, mutta varastoja käytetään jatkuvasti ja siksi niitä pitää täydentää.
Rakennuspalikat ovat eri asia kuin energiatankkaus. Tarvitsemme lisäksi energiaa, jotta rakennusaineet eli ravintoaineet olisivat hyödynnettävissä. Siten voimme esimerkiksi käyttää lihaksia ja pystymme oppimaan. Ravintoaineet auttavat meitä pysymään terveinä.
Keskustelkaa oppilaiden kanssa:
- Mitä jos keho ei saa kaikkia rakennuspalikoita?
- Miksi jotkut ihmiset eivät saa kaikkia ravintoaineita?
Kerro oppilaille, että kaikki ruuat eivät sisällä kaikkia eri rakennuspalikoita. Sen vuoksi joitakin ravintoaineita ei saa riittävästi, jos syö vain muutamia ruokia yksipuolisesti. Tämän vuoksi on tärkeää syödä vaihdellen eri ruokia joka päivä ja joka viikko. Erityisen hyviä rakennuspalikoita saa kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Voit kertoa, että hyvä muistisääntö, minkä avulla voi saada paljon erilaisia rakennuspalikoita, on syödä ainakin viittä eri väriä päivässä. Kasvisten, hedelmien ja marjojen eri värit kuvaavat sitä, että ne sisältävät paljon erilaisia hyödyllisiä rakennuspalikoita.
Tehtävä 2. Rakennuspalikat eri ruuissa
Jaa oppilaat pareiksi ja ohjeista heidät menemään nettisivulle: www.fineli.fi. Tällä sivulla voi haun avulla etsiä eri ruokien ja ruoka-aineiden ravintoainesisältöjä. Anna jokaiselle parille harjoitustehtävä ”Rakennuspalikoiden vertailu” ja pyydä heitä tekemään se Fineli-sivuston avulla.
Kun tehtävät on tehty, keskustelkaa mitä ajatuksia se herätti:
- Huomasitteko mitään eroa näiden kahden eri ruuan välillä?
- Yllättikö jokin asia?
Huomio! Alakoulussa oppilaiden ei tarvitse ymmärtää mitä eri ravintoaineet ja niiden nimet ovat. Voit vain kertoa, että rakennuspalikoilla eli ravintoaineilla on erilaisia nimiä, millä niitä kutsutaan. Myöskään eri mittayksiköitä ei tarvitse käydä läpi. Kerro, että mittayksiköt ovat erikoisia, koska rakennuspalikat ovat usein niin pieniä. Tehtävässä etsittävien rakennuspalikoiden nimet ovat siinä muodossa kuin ne löytyvät Finelistä.
Halutessanne voitte täydentää Hyvän olon rakennuspalikat -tehtävää viikon aikana toteutettavalla Luokan taideprojekti -tehtävällä.

OPS-yhteydet
3.-6. lk | Ympäristöoppi
T8 Kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen, T11 Ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti, T19 Ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa; S1 Minä ihmisenä, S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut
7.-9. lk | Terveystieto
T5 Ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti, T6 Tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa, T8 Ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä;
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy, S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
7.-9. lk | Kotitalous
T8 Ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä, T10 Kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana; S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
Laaja-alaiset
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Liitteet:
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas