Aamupalahaaste (nro 208)
Onko luokallasi vetämätön meininki aamuisin? Jääkö monella oppilaalla aamupala syömättä? Tämän haastetehtävän tavoitteena on kannustaa oppilaita aamupalan syömiseen.
Valmistelut
Tulosta Maailman ympäri -pelilauta materiaalisivulta.
Kiinnitä pelilauta seinälle tai magneettitaululle. Pelinappulaksi tarvitset esimerkiksi sinitarraa tai magneetin.
Tehtävän toteutus
Joka aamu pelinappulaa siirretään niin monta askelta, kuin oppilaita on syönyt sinä aamuna aamupalan. Riittää, että oppilas itse kokee syöneensä aamupalan, jolla jaksaa. Tässä tehtävässä ei kannata eritellä aamupalaa sen enempää, jotta ei tule ikävää jaottelua, kuka on syönyt ”hyvän” tai ”huonon” aamupalan.
Toteutetaan haastetta viikon ajan tai niin kauan kuin päästään maaliin. Maaliin päästyä voidaan palkinnoksi vaikka askarrella kuvistunnilla hauskoja hedelmähahmoja välipalaksi.
Haaste voidaan toteuttaa useamman kerran tai ”kilpailuna” eri luokkien välillä. Kuka ensin maalissa?
Eri maanosien ja maiden kohdalla voidaan yhdessä pohtia, missä päin ollaan matkalla. Voidaan myös etsiä tietoa, minkälaisia aamupaloja pysähdysmaissa tavallisesti syödään.
Mistä rakentuu monipuolinen aamupala?
Voit haasteen yhteydessä välittää koteihin tietoa aamupalan tärkeydestä. Voit hyödyntää alla olevia kuvallisia esitteitä, jotka voit tulostaa oppilaille kotiin vietäväksi tai linkittää sähköiseen viestiin huoltajille. Esitteet pdf-muodossa löydät materiaalisivulta.
Huom. Esitteet on suunniteltu ja testattu toimiviksi myös eri kieli- ja kulttuuritaustoista tuleville perheille.
Vinkki! Haasteeseen voi valita muitakin sisältöjä ja toteuttaa samaan tapaan kuin edeltävässä tehtävässä. Liikutaan esimerkiksi niin monta askelmaa eteenpäin, kun oppilaita on maistanut koulussa tarjolla ollutta ruokaa tai koonnut lautasmallin mukaisen aterian.
Vinkki! Hyödyntäkää pelilautaa muussakin opetuksessa. Katso Maailman ympäri -lautapeli (nro 207) ja Korttipeli ruokakasvatukseen (nro 220)