Ruokakasvatustiimi (nro 108)

Ruokakasvatuksen tuki, Ruokapalvelut

On tärkeää, että ruokakasvatus ei jää koulussa yhden työntekijän vastuulle. Ruokakasvatuksen suunnitteluun ja kehittämiseen osallistuu useampi henkilö, parhaimmillaan moniammatillinen työryhmä. Tämä lisää jatkuvuutta ja tukee asian leviämistä koulussa.

Kouluun kannattaa perustaa oma ruokakasvatus- tai Maistuva koulu -tiimi. Hyvä käytäntö on myös lisätä ruokakasvatusasiat olemassa olevan tiimin, kuten esimerkiksi hyvinvointitiimin asialistalle.

Ruokakasvatustiimiin on hyvä kutsua opetushenkilökunnan lisäksi edustajat kouluterveydenhuollosta ja ruokapalveluista. Näin saadaan lisättyä myös yhteistyötä eri toimijoiden välillä ja tarkasteltua ruokakasvatusta eri näkökulmista.

Ryhmän työskentely kannattaa aloittaa kokoontumalla keskustelemaan ja tekemään kartoitus ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytilasta.