Kiva ruokamuisto (nro 24)

3-6 lk, Äidinkieli, Esiopetus -1-2 lk, Etäopetus, Ideoita opetukseen, Ruokakulttuurit

Monilla meistä ruokaan liittyy paljon muistoja. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät kirjoittamaan tai keskustelemaan omista mukavista ruokamuistoistaan.

Taustatietoa opettajalle

Syömisen tulisi olla positiivinen ja mielekäs asia. Sen tulisi tuottaa mielihyvää. Monet fysiologiset, emotionaaliset ja fyysiset tekijät vaikuttavat siihen, että syöminen ja syömistilanteet tuottavat hyvää oloa. Auta oppilaita huomaamaan näitä tekijöitä.

Tämän tehtävän tarkoituksena on vahvistaa positiivista ja rentoa suhdetta syömiseen, mikä helpottaa ruuan hyväksyntää. Tehtävä auttaa myös huomaamaan ruokailutilanteen tunnelmaan vaikuttavia tekijöitä.

Toteutus

Ohjeista oppilaat kirjoittamaan vihkoihinsa lyhyt kertomus jostakin mukavasta ruokahetkestä. Pyydä heitä erityisesti pohtimaan ja tuomaan tarinassa esille asioita, jotka tekivät tilanteesta mukavan:

• Keitä ihmisiä oli mukana, missä syötiin, mitä hajuja, värejä, makuja tai ääniä siellä oli?

Pyydä oppilaita pohtimaan, voisiko joka ruokailusta saada yhtä mukavan:

• Miten se olisi mahdollista tai miksi ei?

Käsiteltäväksi myöhemmin

Pyydä oppilaita tarvittaessa kirjoittamaan tarinansa loppuun kotona ja palauttamaan sen opettajalle. Voit halutessasi lukea nimettömästi tai pyytää jotakuta oppilasta lukemaan itse tarinansa koko luokalle. Kertomuksen avulla voitte herätellä aiheesta lisää keskustelua. Voit kannustaa oppilaita jakamaan omia kokemuksiaan ja pohdintojaan mukavista ruokahetkistä.

VAIHTOEHTO: Helpotettu sovellus

Pidä harjoitus pääosin suullisena. Voit viritellä keskustelua näyttäen kuvia mukavista ruokahetkistä. Näitä voivat olla esimerkiksi jouluateria, mansikkapelto tai syntymäpäiväjuhlat. Keskustele oppilaiden kanssa siitä, millainen olisi mukava ruokailuhetki. Keitä olisi paikalla, mitä syötäisiin, mitä muuta tapahtuisi. Sen jälkeen oppilaat saisivat kirjoittaa siitä lyhyesti.

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas