Marjaa monessa muodossa
Tehtävä pähkinänkuoressa: Oppilaat maistelevat puolukkaa sellaisenaan ja erilaisissa ruuissa. He arvioivat, mitä maulle tapahtuu erilaisissa tuotemuodoissa sekä tutustuvat perusmakujen vuorovaikutukseen.
Kesto: 45 min (+ open valmisteluaika)
Kohderyhmä: 3.-6. luokat
Oppiaine: ympäristöoppi, kotitalous

”Hyvä tehtävä. Mielipide puolukasta muuttui monella oppilaalla.” (Opettaja)
Aiheet:
- aistit ja perusmaut
- uusien makujen ja ruokien opettelu
Oppimistavoitteet:
- Oppilas tietää ihmisen aistit sekä viisi perusmakua ja osaa tunnistaa niitä ruuista.
- Oppilas osaa sanoittaa ruuan aistiominaisuuksia (laajemmin kuin hyvää/pahaa).
- Oppilas osaa kertoa, miksi erilaisiin makuihin opettelu on hyödyllistä.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
3.-6. lk | Ympäristöoppi | S1 Minä ihmisenä
Tarvittavat materiaalit ja välineet:
Huomio! Tarvittaessa puolukkatuotteet voi vaihtaa esimerkiksi omenatuotteisiin.
- Valkokangas videon näyttämiseen
- Kirjoitusvälineet
- Maisteltavat ruuat:
- Puolukkamehu 1,5 l (n. 0,5 dl/oppilas)
- Puolukkajogurtti (maito-, soija- tai kaurapohjainen) 4 x 200 g, (noin rkl/oppilas)
- Puolukkavispipuuro 450 g (noin rkl/oppilas)
- Puolukka 100 g (tuore tai pakaste; muutama puolukka/oppilas)
- Astiat:
- Pienet (kertakäyttö)lasit mehulle (1 kpl/oppilas)
- Pienet astiat ruokanäytteille esim. paperiset muffinivuoat (3 kpl/oppilas)
- Lusikat (1 kpl/oppilas)
- Vesilasit (1 kpl/oppilas)
Ennen tuntia:
Hanki tarvittavat ruuat ja astiat. Valmistele näytteet: kaada mehua laseihin, annostele jogurttia, vispipuuroa ja puolukoita maistelulautasille. Anna tarvittaessa oppilaiden auttaa annostelussa.
Tuntisuunnitelma:
1.) Kerratkaa ihmisen aistit ja viisi perusmakua
Kerratkaa perusmaut ensin suullisesti tai taululle kirjoittaen ihmisen viisi aistia, joilla kaikilla aistimme ruokaa kun syömme. Esimerkiksi tuntoaisti on monelle tärkeä ruuan miellyttävyydessä. Kerratkaa makuaistin kohdalla viisi perusmakua, jotka maistamme.
Katsokaa Medialautasen video (3 min), jossa kerrataan aistien merkitys syödessä.
Jos video ei näy upotettuna, voit avata sen tästä linkistä.
2.) Maistelkaa marjaa monessa muodossa
Jaa oppilaat istumaan 4–5 hengen ryhmiin pöytien ympärille. Jaa oppilaiden avustuksella valmistelemasi näytteet ja vesilasit pöytiin. Neuvo oppilaita aloittamaan maistelu tuoreista/pakastetuista puolukoista, jolloin marjalle ominaista makua on helppo verrata muihin tuotteisiin. Välillä huuhdellaan suu vedellä. Sitten maistetaan seuraava näyte.
Uskallanko maistaa? Uusien ruokien maistelu voi olla osalle oppilaista epämukavaa tai jopa pelottavaa. Oppilaille kannattaa korostaa alussa, että tällä tunnilla ei pakoteta ketään maistamaan, vaan voi myös seurata kaverin maistelua. Rohkeasti kehotetaan kuitenkin kokeilemaan! Viereen voi ottaa paperia, jos tulee tarve ottaa ruoka pois suusta.
Keskusteluaiheita maistamisen jälkeen:
- Mikä tuote miellytti eniten ja miksi?
- Kuinka puolukan maku muuttuu eri tuotteissa ja verrattuna tuoreeseen puolukkaan?
- Mikä tuote maistuu happamimmalta, mikä makeimmalta?
- Oliko jokin tuote yllättävän makuinen?
- Miten sokeri vaikuttaa puolukan happamaan perusmakuun?
- Miksi on hyödyllistä harjoitella pitämään tai ainakin sietämään uusia makuja?
- Miksi uusien makujen opettelu ei ole kaikille yhtä helppoa? Mitä makua sinä opettelet?
- Missä ruuissa hapan puolukka mielestäsi toimii hyvin? (esim. smoothie banaanin kanssa)
Lisätehtävä: Hajua vai makua? Ota nenästä kiinni ja laita marjatuotetta suuhun. Maistele tuotetta hetken aikaa siten, että pidät nenästä kiinni. Älä vielä nielaise. Miltä maistuu? Päästä sitten nenästä kiinni ja katso muuttuuko suussa olevan ruuan ”maku”, kun hajuaisti vapautuu käyttöön.
4.) Jatkotehtävä: Tunnista perusmakuja kouluruuasta
Jatkotehtäväksi voi antaa tehtävän tunnistaa perusmakuja kouluruokailussa tai kotona. Lämpimistä ruuista, joissa on monia raaka-aineita sekaisin, voi olla haastavampi löytää perusmakuja tai maut voivat olla miedompia.
Tehtävän lähde: Ruukku ry: Makukoulu – Opettajan opas alakouluun