Tunnustelupussit käyttöön (nro 137)

 Printtaa

3-6 lk, Äidinkieli, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Makukoulu, Ympäristöoppi

Tässä tehtävässä oppilaat tutkivat ruokaa tuntoaistin avulla. Tehtävässä harjoitellaan erityisesti tuntoaistimuksia kuvaavia sanoja, joista on alla esimerkkitaulukko ohjaajaa varten.

”Ryhmässä tunnusteltiin erilaisia ruuanvalmistukseen liittyviä asioita.” (Erityisopettaja)

”Tunnustelupussi oli esillä 7 vkon ajan ja lapset tunnustelevat viikoittain uutta esinettä. Tunnustelu ei vie kauan aikaa kerrallaan.” (Opettaja, 6. lk)

Valmistelut

Varaa tehtävän toteuttamista varten:

  • Kangaspusseja 5 – 15 kpl (myös läpinäkymättömiä muovipusseja voi käyttää) 
  • Tunnusteltavia kiinteitä kasviksia, esimerkiksi peruna, sipuli, kaali, kesäkurpitsa, raparperi
  • Tunnusteltavia keittiövälineitä, esimerkiksi kaulin, siivilä, mittalusikka, vatkain, paistinlasta
  • Maalarinteippiä, jos pussit tarvitsee numeroida 
  • (Muistiinpanovälineet)

Jaa tunnusteltavat näytteet pusseihin. Jos pusseja on paljon, voit jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa joka ryhmälle samat näytteet.

Huomio! Kasviksista kannattaa valita sellaisia, jotka kestävät tunnustelun ja keittiövälineistä sellaisia, jotka eivät ole teräviä.

Tehtävän toteuttaminen

Ennen varsinaista tehtävää voitte keskustella siitä, millainen on eri ruokien suutuntuma, ja miltä tuntuu, jos se onkin ”vääränlainen”. Hyviä mietittäviä ovat näkkileipä, sipsit, omena, jäätelö tai kuuma keitto/kastike.

Ruokien tunnustelu

Oppilaat työntävät kätensä pussiin katsomatta sisälle. Näytettä tunnustellaan kädellä ja kuvaillaan mielessä tai ääneen kuvailevilla sanoilla. Kirjatkaa tarvittaessa sanat kirjataan muistiin. Opettaja voi auttaa esimerkiksi taulukon avulla.

Ohjauksessa kannattaa kiinnittää huomiota ohjeiden muotoiluun. ”Kuvaile, miltä pussin sisältö tuntuu” ohjaa keksimään kuvailevia sanoja. ”Kerro, mitä pussissa on” ohjaa päättelemään pussin sisältöä, jolloin kuvaileminen helposti ohittuu. Kuvaileminen onnistuu, vaikka näyte ei olisikaan tuttu eikä tunnustelija harmistu, vaikka ei tunnistaisi pussissa olevaa asiaa.

Kysy tunnustelijoilta, millä aistilla päätös pussin sisällöstä tehtiin.

Kerätkää kuvailevista sanoista lista kaikkien näkyville. Samalla voitte käydä läpi, mitä elintarvikkeita, ruuanlaittoesineitä tai hämääviä tuotteita pusseihin oli laitettu ja miltä ne käsissä tuntuivat.

kova pehmeä kiinteä hauras mureneva 
murtuva sileä liukas tasainen jauhemainen 
rakeinen jyväinen kokkareinen ryynimäinen rouheinen 
limainen tarttuva liimautuva notkea säikeinen 
notkea taipuisa venyvä kimmoisa kostea 
kuiva huokoinen kuohkea tiivis levittyvä 
vetinen mehukas karvainen rasvainen vahamainen 
löysä sakea ilmava kumimainen vaahtomainen 
poreileva* ratiseva* rapea* narskuva* natiseva* 

*-merkintä viittaa siihen, että termiin liittyy kuulohavainto

Tehtävän lähde: Makukoulutehtäviä oppitunneille, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.  

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: