Näyttääkö herkulliselta? (nro 86)

3-6 lk, Etäopetus, Ideoita opetukseen, Makukoulu, Ympäristöoppi

Ruuan ulkonäkö vaikuttaa usein suuresti siihen, millaisia mielikuvia siitä herää. Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat ruuan ulkonäön perusteella sen oletettua herkullisuutta ja terveellisyyttä.

Tämä oli kiva tehtävä! Tehtiin pareittain: etsittiin Internetistä kuvat herkullisesta, terveellisestä ja ei niin herkullisesta ateriasta.  Lisäksi piti kirjoittaa perustelut, miksi kyseinen kuva on valittu. Jokainen pari esitteli kuvansa luokalle ja niistä keskusteltiin.” (Opettaja, 4. lk)

Valmistelut

• Huolehdi, että käytössä on riittävä määrä tablettitietokoneita. Oppilaat voivat käyttää myös omia puhelimiaan.

Tehtävän toteutus

Jaa oppilaat pareihin ja jokaiselle parille tabletti. Ohjaa oppilaita etsimään netistä ruoka-annosten kuvia ja perustelemaan valintansa:

1. Herkullisen näköinen ruoka-annos
  2. Epämiellyttävän näköinen ruoka-annos
  3. Terveellisen näköinen ruoka-annos

Keskustelkaa jokaisen tehtäväkohdan jälkeen kuvista ja perusteluista. Kuvat voi jakaa esimerkiksi Smart Board -tekniikalla kaikkien nähtäväksi.

Tehtävän lähde: Ruukku: Makukoulu – Opettajan opas alakouluun