Reseptit hyppysissä (nro 99)
Oppilaat tutustuvat resepteihin ja ruuan alkuperään. Tehtävän tavoitteena on innostaa oppilailta lukemaan reseptejä ja siten kiinnostumaan ruuan valmistamisesta ja alkuperästä.
Valmistelut
- Tulosta jokaiselle oppilaalle harjoitustehtävä Resepteissä käytetyt lyhenteet.
- Voit myös tulostaa itsellesi mallivastaukset.
- Tulosta yksi valitsemasi resepti paria kohden esim. Sydänliiton reseptipankista. Reseptin tulee sisältää raaka-aineluettelo ja valmistusohje, mutta tehtävää varten siitä otetaan pois reseptin nimi ja mahdolliset kuvat valmiista annoksesta. Voit valita oppilaille keskenään erilaisia ruokalajeja.
- Tuo nähtäväksi ruokamittoja, kuten mittasarja, puntari, litramitta, lusikoita.
- Voit halutessasi tutustua taustatiedoksi ruokaketjuun esimerkiksi Ruokatiedon nettisivuilla.
Tehtävän toteutus
Tehtävä 1. Reseptien termejä ja lyhenteitä
Anna oppilaille Resepteissä käytetyt lyhenteet -tehtävä täytettäväksi. Käykää läpi oikeat vastaukset ja havainnollista niitä samalla oikeilla mittavälineillä.
Tehtävä 2. Reseptien avulla syntyy ruokia
Jaa luokka pareiksi ja anna jokaiselle parille yksi resepti. Pyydä pareja pohtimaan, mikä ruoka syntyy, kun reseptin ohjeita noudattaa. Käykää yhdessä läpi eri reseptit siten, että yksi pari kerrallaan kertoo, mitä raaka-aineita ruokaan tarvitaan, sekä heidän ehdotuksensa ruuan nimeksi.
Käykää myös läpi reseptissä käydyt termit, jotta kaikki varmasti ymmärtävät ne. Jos pari ei osannut sanoa, mikä ruoka on kyseessä, pyydä luokalta ehdotuksia. Kerro tarvittaessa, mikä ruoka on kyseessä. Kysele ovatko reseptien ruuat tuttuja tai onko niitä maistettu.
Tehtävä 3. Ruuan alkuperä
Piirrä taululle 8 saraketta ja niihin otsikoiksi seuraavat määritelmät:
- Kasvatetaan pellolla
- Valmistetaan meijerissä
- Kerätään luonnosta
- Käy teurastamossa
- Valmistetaan leipomossa
- Valmistetaan laboratoriossa
- Valmistetaan käsin
- Valmistetaan elintarviketehtaassa
Pyydä jokaista paria kirjoittamaan oman reseptinsä raaka-aineet taululle siihen sarakkeeseen, joka kuvaa parhaiten sitä, kuinka raaka-aine on syntynyt. Jos oppilaat eivät tiedä, pyydä heitä arvaamaan. Kun oppilaat ovat palanneet paikoilleen, käykää läpi eri listat. Epäselvissä tapauksissa keskustelkaa luokan kanssa yhdessä ja korjatkaa tarpeen mukaan.
Keskustelkaa:
- Voisiko jokin raaka-aine olla monessa eri listassa?
- Yllättikö, mistä jokin ruoka tulee?
- Mikä on [ruuan] lähtöaine? Mistä se valmistetaan?
- Oliko reseptissä joku raaka-aine, mitä ette osanneet luokitella? Mikä se oli? Tietääkö joku, mistä se on peräisin?
- Voit tiedustella myös ovatko oppilaat itse käyneet pellolla, meijerissä jne.
Kotitehtävä
Tehtävän tarkoituksena on havainnollistaa tunnilla opittua ja sitä, mitä eri vaiheita aterian syntyyn tarvitaan.
- Pyydä oppilaita piirtämään yhden taululla olevan raaka-aineen tai oman reseptin reitti ns. pellolta pöytään.
- Pyydä oppilaita miettimään sitä, kuinka ruoka päätyy kauppaan ja sieltä edelleen kotiin.
- Valmiit piirustukset voi laittaa luokan seinälle tai ne voidaan käydä sanallisesti läpi seuraavalla tunnilla.
Vinkki! Voitte kuunnella musiikkikappaleen aiheesta: Marjatta Meritähti ja Jukka Itkonen, Lohi ui ohi, Mu Farang International 2009, kappale 29: ”Ravintoketjulaulu” (kesto 2.04)
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas