Säännöllinen syöminen on nautinto (nro 127)
Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat säännölliseen ateriarytmiin. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät säännöllisen syömisen vaikutukset ja omaksuvat säännöllisen ateriarytmin.
Taustatietoa opettajalle
Syöminen on yksi elämän perustarpeista ja nautinnoista. Säännöllinen, ennakoitavissa oleva ateriarytmi sekä monipuolinen ja maittava ruoka miellyttävässä ilmapiirissä nauttien tukee jaksamista ja hyvinvointia. Säännöllinen ateriarytmi sisältää aterioita 3-4 tunnin välein.
Valmistelut
- Valmistaudu esittämään oppilaille kuvat Säännöllinen syöminen on nautinto
- Tulosta oppilaille harjoitustehtävä Pirteä päivä
- Tulosta oppilaille kotitehtävää varten taulukko Meidän luokan yhteiset tehtävät
Tehtävän toteutus
Tehtävä 1. Säännöllinen syöminen on nautinto
Esittele Säännöllinen syöminen on nautinto -kuvat luokalle ja
keskustelkaa niistä. Voit opettaa sisällöt myös muulla tavalla.
Tehtävä 2. Pirteä päivä
Jaa jokaiselle harjoitustehtävä Pirteä päivä ja pyydä tekemään se yksin tai pareittain. Tämän jälkeen käykää tehtävä läpi yhdessä.
Tuo esille, että säännöllisen ateriarytmin ja monipuolisten aterioiden voimalla Pauli oli pirteä koko päivän. Salli taas oli nuutunut kunnon aterioiden korvautuessa runsaasti sokeria sisältävillä tuotteilla.
Ohjeista luokka pohtimaan korjausliikkeitä Sallille. Antakaa Sallille esimerkiksi vinkkejä maistuvista aamu- ja välipalavaihtoehdoista, joiden avulla hän jaksaisi paremmin.
Kotitehtävä
Kannusta luokkaa keksimään yhteisiä pieniä tehtäviä, jotka edistävät hyvää oloa tukevaa elämäntapaa.
Tehtävä voi olla esimerkiksi ennestään vieraan kasviksen, marjan tai hedelmän maistaminen, marjoja sisältävän välipalan valmistaminen, nukkumaan meno ennen klo 22 tai olla koko viikon juomatta limpparia.
Sopikaa yhdessä milloin tehtävä on tarkoitus suorittaa ja keskustelkaa jälkikäteen tehtävän suorittamisesta. Keksikää lukuvuoden aikana 5-7 toteutettavaa tehtävää.
Voit hyödyntää tähän liitteenä olevaa taulukkoa.
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas