Hyppää sisältöön

Energiajuomat ja väsymyksen noidankehä

2  Printtaa

Tehtävässä havainnoidaan väsymyksen noidankehän avulla energiajuomien haitallista vaikutusta yöuniin ja pohditaan muita ratkaisuja väsymykseen.

Energiajuomia markkinoidaan piristävinä ja suorituskykyä lisäävinä tuotteina. On aivan totta, että kofeiinin välitön vaikutus on väsymystä vähentävä ja sekä kognitiivista että fyysistä suorituskykyä nostava. Haasteet ilmenevät kuitenkin pitkäaikaisessa käytössä. Kun kofeiinia käyttää runsaasti ja säännöllisesti, toleranssi nousee. Tällöin kofeiinia tarvitsee saavuttaakseen ns. normaalin olotilan ja todellista boostia saadakseen tulisi sitä nauttia entistä suurempia annoksia. Huonosti ajoitetulla ja liiallisella kofeiinin määrällä on myös unta heikentäviä vaikutuksia. Heikko uni tekee seuraavasta päivästä tahmean. Kun heikkoa ja riittämätöntä unta korjaa piristävällä energiajuomalla, syntyy helposti ikävä kierre.

OPS-yhteydet

7.-9. lk | Kotitalous

T10 Kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana, T12 Ohjata oppilasta ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä

7.-9. lk | Terveystieto

T5 Ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti, T7 Ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja

Laaja-alaiset

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen


Tehtävä

Esittele oppilaille energiajuomien käyttöön liittyvä väsymyksen noidankehä. Oppilaiden tulee pohtia vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten pitkään jatkuneen noidankehän saisi katkaistua? (esim. unirytmin vähittäinen aikaistaminen, kofeiininsaannin asteittainen vähentäminen)
  • Millä muilla elintapatekijöillä voisi turvata hyvää yöunta, kuin kofeiinin saannin hallinnalla? (esim. ruutuajan rajaaminen, riittävä (fyysinen) aktiivisuus päivän aikana)
  • Millainen olo on silloin, kun yöunet ovat syystä tai toisesta jääneet vähäisiksi?
  • Mitä muita keinoja kuin energiajuomat olisi selvitä koulupäivästä silloin, kun väsyttää? (esim. kavereiden tuki, ulkoilu välitunneilla, riittävä syöminen)

Tutustu myös seuraaviin ideoihin:

Energiajuomat ja raha

Hyvä, paha kofeiini

7-9 lk, Kotitalous, Luokanohjaus, Monipuolinen ruokavalio, Oppitunti, Terveystieto

Voisit tykätä myös näistä