Hyvä, paha kofeiini
Miksi aikuiset saavat juoda kahvia, mutta nuorilta kielletään energiajuomat? Kuinka paljon kofeiinia on paljon? Tässä tehtävässä etsitään vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin. Tehtävä koostuu useista pienemmistä osioista, jotka sisältävät tietoiskuja, tehtäviä ja visailukysymyksiä. Kokonaisuus voidaan toteuttaa esimerkiksi rastiratana.
Kofeiinin turvallisen saannin raja nuorilla
Kofeiinin turvallisen saannin raja alle 18-vuotiailla on 3 mg/kg/vrk. Energiajuomien kofeiinimäärät vaihtelevat, mutta monissa nuorten suosimissa tuotteissa on kofeiinia jopa 180 mg/tölkki. Laske, kuinka monta tölkkiä energiajuomaa nuori voi juoda rajan ylittymättä, jos hän painaa
a) 40 kg
b) 50 kg
c) 60 kg
d) 70 kg
Tuleeko juomaa tosielämässä jaettua kaverin kanssa? Tai juotua vain puolet ja laitettua loput jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää? Pohtikaa, miten pakkauskoko ja juomien kofeiinimäärä ohjaa nuorten energiajuomien kulutusta.
Huom! Turvallisen saannin yläraja ei tarkoita suositeltavaa saantia. Alle 15-vuotiaille ei suositella lainkaan tuotteita, joissa on korkea kofeiinipitoisuus (mukaan lukien kahvi).
Miksi juomien ajoituksella on väliä?
Kaikki tietää, että kofeiinilla on haitallinen vaikutus uneen ja energiajuoma ei siten ole paras idea iltapalaksi. Mutta kuinka pitkään energiajuoma todella vaikeuttaa nukahtamista ja heikentääkö se unen laatua merkittävästi, vai ei?
Tietovisakysymys: Mihin kellonaikaan energiajuoma tulisi viimeistään nauttia, jos tavoitteena on hyvät yöunet ja nukkumaanmenoaika on klo 22?
a) klo 12
b) klo 14
c) klo 16
d) klo 18
Oikea vastaus on a. Kofeiinin vaikutukset voivat alkaa jo 15 minuutissa, mutta sen puoliintumisaika on pitkä, keskimäärin 5-6 tuntia. Se tarkoittaa, että 5-6 tunnin päästä elimistössä on vielä puolet nautitusta kofeiinimäärästä jäljellä. Useimmiten energiajuomia juodaan iltapäivän väsymykseeen, mutta tulevien yöunien kannalta vähiten haitallinen aikaikkuna olisikin jo aamupäivällä.
Miksi aikuiset saa?
Runsaasti kofeiinia sisältäviä tuotteita ei suositella lainkaan alle 15-vuotiaille ja myös 15-17-vuotiaiden osalta suositeltavat määrät ovat pienempiä kuin aikuisten. Miksi näin on? Suositus perustuu pääasiassa kahteen seikkaan: kasvuikäiset nuoret ovat keskimäärin kooltaan pienempiä kuin aikuiset ja kehittyvät aivot ovat herkempiä kofeiinin (haitallisille) vaikutuksille. Aivot kehittyvät jopa 25-vuotiaaksi asti – eli reilusti pidempään mitä kehon koon kasvu kestä.
Mutta! Ylenmääräinen kofeiinin käyttö on haitallista myös aikuisille ja monet aikuiset nauttivat kofeiinipitoisia juomia turhan usein. Ideoikaa, miten aikuisille voisi viestiä esimerkiksi kahvin kohtuullisesta (2 mukillista) käytöstä.
Kofeiinin haittavaikutukset
Kofeiinituotteita markkinoidaan usein piristävän ja suorituskykyä tehostavan vaikutuksen pohjalta, mutta varsinkin runsaalla kofeiininsaannilla voi olla myös haitallisia vaikutuksia.
Tietovisakysymys: Mitkä näistä voivat olla kofeiinin haittavaikutuksia?
a) univaikeudet
b) riippuvuus
c) sydämen rytmihäiriöt
d) keskittymisvaikeudet
Kaikki kohdat ovat oikein. Piristävän ja hyödyllisen vaikutuksen vastapuolena on unta heikentävä vaikutus. Kofeiiniin kehittyy herkästi riippuvuus, minkä takia kofeiinipitoisten tuotteiden käytön lopettaminen saattaa aiheuttaa vaaratonta, mutta inhottavaa päänsärkyä. Hyvin runsas annostelu voi johtaa sydämen rytmihäiriöihin. Erittäin runsaat annokset voivat johtaa jopa myrkytykseen, minkä takia pakkausten annosteluohjeita tulee noudattaa (esimerkiksi energiajuomatölkeissä usein lukee, että käyttösuositus on max. 2 tölkkiä/vrk aikuisille). Siinä missä pieni määrä kofeiinia voi tehostaa keskittymistä, suurempi määrä tekee olon levottomaksi ja keskittymisen hyvin vaikeaksi.
Kofeiini ja uskonnot
Joissain uskonnoissa kofeiinipitoisia juomia ei nautita lainkaan.
Tietovisakysymys: Mitä uskonnollisia ryhmiä tällainen käytäntö koskee?
a) Adventistit
b) Evankelisluterilaiset
c) Mormonit
d) Muslimit
Oikeat vastaukset ovat a ja c. Kofeiinin välttäminen perustuu moniin asioihin, muun muassa terveydellisiin ja hengellisiin syihin. Monissa uskonnoissa on myös muita eri ruokiin ja juomiin liittyviä rajoituksia ja perinteitä.
Kahvin ympäristövaikutukset
Tietovisakysymys: Mikä seuraavista kahvin ympäristövaikutuksiin liittyvistä väittämistä on totta?
a) Kahvilla ei ole lainkaan haitallisia ympäristövaikutuksia, koska se on kasviperäinen elintarvike.
b) Kahvi on yksi merkittävimmistä metsäkatoa aiheuttavista tuotteista.
c) Suomalaiset ovat tarkkoja kahvin hävikin suhteen, eivätkä siten heitä kahvia viemäriin juuri lainkaan.
d) Kahvin haitalliset ympäristövaikutukset ovat niin suuria, että sen kieltämistä harkitaan EU:ssa.
Oikea vastaus on b. Vaikka kasviperäisten elintarvikkeiden ympäristövaikutukset ovat järjestäen pienempiä kuin eläinperäisten, myös kasviperäisten elintarvikkeiden tuotanto kuormittaa ympäristöä – joidenkin enemmän kuin toisten. Kahvi aiheuttaa metsäkatoa, koska viljelymaaksi raivataan metsää alueilla, joilla on jo valmiiksi pulaa metsistä. Suomalaiset heittävät surutta kahvia viemäriin ja tässä olisikin helppo kehittymisen paikka: ympäristövaikutuksia saataisiin pienennettyä jopa ilman kahvin juonnin vähentämistä, jos kahvia keitettäisiin vain sen verran, kun varmasti tulee juoduksi! Kahvia ei olla kieltämässä, vaan kohtuus on avain onneen tässäkin asiassa.
Korviketta kuppiin
Vaikka Suomessa on vuosisatoja juotu kahvia, ei sitä ole aina ollut saatavilla. Viimeksi toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen kahvi oli ns. kortilla, eli sitä sai hyvin vähän, jos ollenkaan. Kahvia säännösteltiin 15 vuotta, vuodesta 1939 vuoteen 1954. Säännöstelyn aikana pieneen määrään oikeaa kahvia lisättiin muita aineita. Näin syntyi kahvinkorvike.
Tietovisakysymys: Mitä seuraavista on käytetty kahvin korvikkeena?
a) käpyjä
b) pettua
c) voikukan juuria
d) jäkälää
Oikea vastaus on c. Sen lisäksi mm. sikurijuurta, paahdettua herneitä ja rukiin jyviä on käytetty kahvin korvikkeena.

OPS-yhteydet
7.-9. lk | Kotitalous
T10 Kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana, T13 Ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
7.-9. lk | Terveystieto
T1 Ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti, T5 Ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti, T7 Ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Laaja-alaiset
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Tutustu myös seuraaviin ideoihin:
Energiajuomat ja väsymyksen noidankehä