Monipuolinen syöminen koululaisen arjessa
Tiivistys: Oppitunnilla käydään läpi ravitsemussuositusten mukaisen syömisen keskeiset seikat, katsotaan video aiheesta ja keksitään omia monipuolisia aamu- ja välipaloja 1+1+1 -kaavalla.
Kesto: 45 min
Kohderyhmä: 3.-6. luokat
Oppiaine: ympäristöoppi
Oppitunnilla käsiteltävät aiheet:
- terveydelle hyvä syöminen
- lautasmalli
- aamu- ja välipalat
Oppimistavoitteet:
- Oppilas tietää, miten voi arjessa pitää itsestään huolta syömällä.
- Oppilas osaa koostaa lautasmallin mukaisen annoksen koululounaalla.
- Oppilas osaa koostaa monipuolisen aamu- ja välipalan.
3.-6. lk | Ympäristöoppi | S1 Minä ihmisenä
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Tarvittavat materiaalit ja välineet:
- valkokangas kuvien ja videon näyttämiseen
- kirjoitusvälineet
- (lisätehtävään: A4 tai A3 julisteen tulostus 1 kpl)
Tuntisuunnitelma:
1.) Käykää läpi kuvien avulla, millainen syöminen tekee keholle ja mielelle hyvää
Tutkikaa täältä löytyvää kuvamateriaalia ruokapyramidista ja lautasmallin mukaisista annoksista. Keskustelkaa seuraavista kysymyksistä:

- Mitä hyvää on kasviksissa?
- Mitä hyvää on täysjyväviljatuotteissa?
- Miten rakennat kouluaterialla lautasmallin mukaisen annoksen? Entä keittopäivänä?
- Mistä tunnistat, että ei ole syönyt riittävästi? (esim. kiukku, pää- tai mahakipu, nälkä)
- Mitä asioita jaksat tehdä paremmin, kun syöt säännöllisesti?
- Voiko jälkiruokia syödä mielestäsi joka päivä?
2.) Katsokaa video (2 min) terveydelle hyvää tekevästä syömisestä.
Videolla kerrataan monipuolisen syömisen perusteita ja pohditaan, miten koostaa ravitseva aamu- tai välipala. Video perustuu suomalaisiin ravitsemussuosituksiin.
Jos video ei näy tällä sivulla, voit avata sen myös tästä linkistä.
3.) Oppilaat ideoivat paperille omia aamu- ja välipaloja 1+1+1 periaatteella.

Tavoite on, että ateriassa olisi kolme osaa:
- Jotain värikästä: Kasvista, hedelmää tai marjaa.
- Jotain kuitupitoista viljatuotetta (hiilihydraattia): leipää, mysliä, muroja, puuroa, riisiä, nuudelia.
- Jotain täyttävää (proteiinia): jogurttia tai rahkaa (maito, kaura, soija), juustoa, hummusta, kananmunaa, pähkinöitä tai muita liha- tai kasvipohjaisia tuotteita.
Kuvatukea aamu- ja välipaloista löydät täältä. Kuvia voi heijastaa valkotaululle tai halutessa tulostaa.
Keskustelukysymyksiä:
- Voisitko syödä samanlaisia ruokia sekä aamu- että välipalalla?
- Minkä aamupalan voisi tehdä edellisenä iltana valmiiksi?
- Minkä välipalan voisi ottaa reppuun mukaan?
4.) Lisätehtävä: Aamupalahaaste koko luokalle

Toteutetaan yhteisvoimin haastetta viikon ajan tai kunnes päästään maaliin. Aamuisin oppilaat saavat käydä siirtämässä yhteistä pelinappulaa, jos ovat syöneet sinä päivänä aamupalaa. Tulosta pelilauta A4 tai A3 koossa täältä.
Eriyttäminen:
Helpotettu versio: Aamupalatehtävään 1+1+1 voi listata valmiiksi tai kuvittaa ruokia, joista oppilaat valitsevat. Hiilihydraateista ja proteiineista ei tarvitse puhua, vaan voi suoraan rajata tehtävän vaikkapa maitotuotteisiin ja viljatuotteisiin.
Lisää haastetta: Aamupalatehtävässä 1+1+1 voi haastaa oppilaat valitsemaan kyseisen sesongin kasviksia, hedelmiä ja marjoja.