Hyppää sisältöön

Monipuolinen syöminen nuoren arjessa

3  Printtaa

Tiivistys: Oppitunnilla käydään läpi ruokapyramidi ja lautasmalli, katsotaan video kasviksista ja keksitään omia monipuolisia aamu- ja välipaloja 1+1+1 -kaavalla.

Kesto: 45 min
Kohderyhmä: 7.-9. luokat
Oppiaine: terveystieto ja kotitalous

Käsiteltävät aiheet:

  • ravitsemussuositukset
  • lautasmalli
  • kasvikset
  • monipuoliset aamu- ja välipalat

Oppimistavoitteet:

  1. Oppilas osaa kuvailla, millaista on monipuolinen ja hyvinvointia edistävä syöminen.
  2. Oppilas osaa koostaa lautasmallin mukaisen annoksen koululounaalla.
  3. Oppilas osaa suunnitella monipuolisen aamu- ja välipalan.

7.-9. lk | Terveystieto | S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
7.-9. lk | Kotitalous | S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Tarvittavat materiaalit ja välineet:

  • valkokangas kuvien ja videon näyttämiseen
  • kirjoitusvälineet
  • (lisätehtävä: monisteen tulostus jokaiselle oppilaalle)

Tuntisuunnitelma:

1.) Käykää läpi kuvien avulla ruokapyramidi ja lautasmalli

Kuvamateriaalia valkotaululle heijastettavaksi löytyy täältä. Oppilaat pohtivat seuraavia kysymyksiä.

Helpot kysymykset:

  • Mitkä kasvikset ovat sinulle mieluisia?
  • Mitä kasviproteiineja olet maistanut?
  • Mitä asioita jaksat tehdä paremmin, kun syöt säännöllisesti ja monipuolisesti?
  • Miten rakennat kouluaterialla lautasmallin mukaisen annoksen? Entä keittopäivänä?
  • Mistä voi tunnistaa, ettei ole syönyt riittävästi? (esim. kiukku, pääkipu, nälkä)

Haastavammat kysymykset:

  • Miksi monivitamiinipilleri ei riitä korvaamaan oikeita kasviksia?
  • Mitä tarkoittaa täysjyvävilja ja mitä hyödyllistä se sisältää?
  • ”Monella tavalla voi syödä hyvin.” Perustele, miksi väite pitää paikkaansa.
  • Ruokapyramidin ”sattumat” ovat pyramidin sisällä eli niitäkin mahtuu terveelliseen syömiseen. Pohtikaa, millainen mielestänne on joustava ja terveellinen suhde ns. herkkuihin ja miksi se on tärkeää?

2.) Katsokaa video: 10 tapaa käyttää kasviksia (3 min)

Jos video ei näy tällä sivulla, voit avata sen myös tästä linkistä.

3.) Oppilaat ideoivat omia aamu- ja välipaloja 1+1+1 periaatteella.

Tavoite on, että ateriassa olisi kolme osaa:

  1. Jotain värikästä: Kasvista, hedelmää tai marjaa.
  2. Jotain kuitupitoista viljatuotetta (hiilihydraattia): leipää, mysliä, muroja, puuroa, riisiä, nuudelia.
  3. Jotain täyttävää (proteiinia): jogurttia tai rahkaa (maito, kaura, soija), juustoa, hummusta, kananmunaa, pähkinöitä tai muita liha- tai kasvipohjaisia tuotteita.

Kuvatukea aamu- ja välipaloista löydät täältä. Kuvia voi heijastaa valkotaululle tai halutessa tulostaa.

Keskustelukysymyksiä:

  • Voisitko syödä samanlaisia ruokia sekä aamu- että välipalalla?
  • Millaisen aamupalan voi tehdä edellisenä iltana valmiiksi?
  • Minkä välipalan voi ottaa reppuun mukaan?

4.) Lisä- tai kotitehtävä: Nimeä kuvan kasvikset

Mikäli aikaa jää, voi oppilaat haastaa tunnistamaan kotimaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Tulosta moniste tai hyödynnä digitaalisena täältä. Kuinka monta tunnistatte?

Eriyttäminen:

Helpotettu versio: Aamupalatehtävään 1+1+1 voi listata valmiiksi tai kuvittaa ruokia, joista oppilaat valitsevat. Hiilihydraateista ja proteiineista ei tarvitse puhua, vaan voi suoraan rajata tehtävän vaikkapa maitotuotteisiin ja viljatuotteisiin.

Lisää haastetta: Aamupalatehtävässä 1+1+1 voi haastaa oppilaat valitsemaan kyseisen sesongin kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

7-9 lk, Kasvikset, Kotitalous, Monipuolinen ruokavalio, Oppitunti, Terveystieto

Voisit tykätä myös näistä