Perusmakujen maistelumenu
Kesto: 45 min
Kohderyhmä: 3.-6. luokat ja 7.-9. luokat
Oppiaine: kotitalous, ympäristöoppi
Aiheet:
- perusmaut
- aistien merkitys syömisessä
- uusien makujen ja ruokien opettelu
Oppimistavoitteet:
- Oppilas tietää ihmisen viisi perusmakua ja osaa tunnistaa niitä ruuista.
- Oppilas osaa sanoittaa ruuan aistiominaisuuksia (laajemmin kuin hyvää/pahaa).
- Oppilas osaa kertoa, miksi makujen tunnistaminen ja uusiin ruokiin opettelu ovat hyödyllisiä.
3.-6. lk | Ympäristöoppi | S1 Minä ihmisenä
7.-9. lk | Kotitalous | S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Tarvittavat materiaalit ja välineet:
- maistelumenuun tarvittavat ruuat (Lue täältä taustatietoa perusmauista ja lista ruuista), esimerkiksi:
- banaania
- greippiä
- lanttua
- parmesan-juustoa
- tomaattia
- näkkileipää
- keittiövälineet pilkkomiseen ja kuorimiseen
- muffinivuokia, kuppeja tai iso lautanen
- tulostettu perusmakuympyrä (ei pakollinen)
- valkokangas videon näyttämiseen
- kirjoitusvälineet

Tuntisuunnitelma:
1.) Kerratkaa ihmisen viisi perusmakua sekä aistit
Kerratkaa perusmaut ensin suullisesti taululle kirjoittaen ja pohtikaa, missä ruuissa on mitäkin perusmakuja. Voitte pohtia, mikä perusmaku on helppo tunnistaa ja mikä haastavampi. Kerratkaa myös muiden aistien merkitys ruuan miellyttävyyteen. Esimerkiksi tuntoaisti ja ruuan suutuntuma tai lämpötila ovat monelle tärkeitä.
5.-9. luokat: Katsokaa halutessa RuokaTutkan video: Mitä ovat perusmaut? (4 min)
Jos video ei näy tällä sivulla, voit avata sen myös tästä linkistä.
2.) Valmistakaa maistelumenut
Oppilaat valmistavat pienryhmissä maistelumenut asettamalla pieniä paloja tai annoksia eri ruoka-aineita lautaselle erilleen toisistaan ja helposti maisteltavaksi. Voitte tehdä yhteisen menutarjottimen pienryhmälle jaettavaksi tai jokaiselle oppilaalle oman lautasen. Opettaja voi tehdä malliannoksen.
Menuun voi valita noin 6-10 erilaista raaka-ainetta erilleen toisistaan.
Voit käyttää apuna tätä listaa perusmakuja sisältävistä ruuista.
3.) Maistelkaa ruokia ja tunnistakaa makuja
Oppilaat maistelevat ruokia ja kirjoittavat samalla paperille, mitä perusmakuja löysivät mistäkin ruuasta. Halutessa apuna voi käyttää perusmakuympyrää ja asettaa ruokia ympyrän päälle.
Helppoja keskustelukysymyksiä:
- Mikä perusmaku on helppo tunnistaa? Mikä on vaikeampi?
- Mistä perusmauista sinä pidät?
- Miksi on hyödyllistä opetella tykkäämään tai ainakin sietämään erilaisia makuja?
- Mitä ruokia yhdistelemällä voimakkaasta mausta esim. happamasta puolukasta voisi tehdä miedomman?
- Missä ruuissa on useita perusmakuja samaan aikaan? Voisiko jossain ruuassa maistua kaikki perusmaut yhtä aikaa? (Ketsupissa se voi olla mahdollista – siksi se ehkä on monen mieleen!)
Haastavampia keskustelukysymyksiä:
- Miksi uusien makujen opettelu ei ole kaikille yhtä helppoa?
- Maistatko karvaan maun voimakkaasti vai miedosti? Ihmisillä on geneettisiä eroja siinä, kuinka voimakkaasti karvaan aistii.
- Karvasta ja hapanta makua löytyy myrkyllisistä kasveista, joten ihmisen evoluutiossa on ollut hyödyllistä vierastaa näitä makuja. Nykyään tämä suojamekanismi ei ole enää tarpeen, mutta ilmiö karvaan maun vierastamisesta näkyy varsinkin lapsuudessa. Mitä makuja yhdistelemällä tai millä valmistusmenetelmillä karvaan parsakaalin tai lantun makuun voisi totutella?
- Pystytkö sanoittamaan ruuista muita aistiominaisuuksia: Miltä ruoka tuntuu suussa? Miten kuvailisit tuoksua?
Lisätehtävä: Haju vai maku?
Ota nenästä kiinni ja laita esimerkiksi rusina tai hedelmän pala suuhun. Pureskele palaa hieman ja maistele, mitä makuja maistat. Älä vielä nielaise ruokaa. Päästä sitten nenästä irti ja katso, miten aistimus muuttuu. Tehtävä havainnollistaa sitä, että moni ”maku” onkin itse asiassa hajuaistimus. Flunssassa tuntuu, että emme maista mitään, vaikka oikeastaan silloin emme haista.
Lisätehtävä: Kasvispelikortit
Hyödyntäkää kasviskortteja ja pohtikaa, mitä perusmakuja kasviksista löytyy.
4.) Jatkotehtävä: Tunnista perusmakuja kouluruuasta tai kotona
Koululounaalle tai kotiin voi antaa tehtäväksi tunnistaa perusmakuja annoksesta. Lämpimistä ruuista tai ruuista, joissa on monia raaka-aineita sekaisin, voi olla haastavampi löytää perusmakuja tai maut voivat olla miedompia.