Kasvikset, hedelmät ja marjat tutuiksi – kasvismuistipeli (nro 16)

 Printtaa

3-6 lk, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Kasvikset, Makukoulu, Ympäristöoppi

Kasvismuistipelissä oppilaat pääsevät tunnistamaan ja nimeämään erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin tutustuminen vähentää ennakkoluuloja ja voi rohkaista maistamaan niitä.

“Hienot kuvat.” (Opettaja 4. lk)

“Käytin jo itselläni olevia valmiita kortteja, joissa oli englannin kieliset nimet. Näin opittiin samalla hieman englantia!” (Opettaja, 2. lk)

“Muistipelin kuvat olivat kivat. Pelasimme muistipeliä yhdessä toimintapisteessä, toisessa kuvista keskusteltiin ja kolmannessa maisteltiin ja haisteltiin kasviksia sokkona.” (Opettaja, 2. lk)

Valmistelut

  • Tulosta Kasvismuistipeli. Voit käyttää myös muita havainnollistavia kuvia esim. syötävien kasvien kasvupaikoista.
  • Varaa magneetteja, sinitarraa tai teippiä. Näin saat kiinnitettyä kuvat taululle kaikkien nähtäväksi.
  • Voit halutessasi hankkia muistipelissä esiintyviä kasviksia, marjoja tai hedelmiä oppilaiden tutkittavaksi, tunnusteltavaksi, kuunneltavaksi, haisteltavaksi ja maisteltavaksi.
  • Varaa käsittelyä varten kasviksista riippuen mukaan veitsi, leikkuulauta, raastinrauta, kuorimaveitsi tms. Voit tiedustella raaka-aineita ja tarvikkeita koulun ruokapalvelusta.
  • Katso myös vaihtoehtoinen helpotettu toteutustapa.

Tehtävän toteutus

Tehtävä 1. Kasvismuistipeli

Aseta kasvismuistipelin palat kuvapuoli alaspäin taululle niin, että koko luokka voi nähdä ne. Pidä oikeat kasvikset poissa näkyvistä, mutta niiden käsittelyyn tarvittavat välineet voi asettaa etukäteen pöydälle.

Aloita oppitunti ohjeistamalla muistipelin säännöt. Oppilaat voivat tulla omalla vuorollaan kääntämään kaksi kuvaa oikein päin yrittäen löytää parit. Samalla, kun kortti käännetään, oppilas saa arvata, mikä kasvis kuvassa on. Muilta oppilailta voi tarvittaessa kysyä apua nimeämiseen. Jos kukaan oppilaista ei tunnista kasvista, opettaja nimeää kuvan kasviksen. Kuvat nimetään yksitellen kääntämisen yhteydessä. Jos paria ei löytynyt, oppilas palaa paikalleen.

Kun pari löytyy, kuvat otetaan pois pelistä ja toinen kuvista kiinnitetään taululle. Nimi kirjoitetaan kuvan yläpuolelle.

Seuraavaksi voitte keskustella kuvan kasviksesta:

  • Kuinka moni on nähnyt [kasviksen] aikaisemmin?
  • Onko joku maistanut sitä?
  • Miten kuvailisit sen makua/hajua/pureskeluääntä/muotoa?
  • Miltä [kasvis] näyttää sisäpuolelta? Eroaako väri kuoresta?
  • Mitä ruokia siitä voi valmistaa?
  • Miten ja missä [kasvis] kasvaa?

Huomioitavaa! Kun kannustat oppilaita kertomaan omista kokemuksistaan, salli kaikki ilmaukset. Aistimuksissa ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Sopikaa kuitenkin yhdessä, että sanoja ”pahaa” tai ”hyvää” ei käytetä, vaan ruokia kuvaillaan monipuolisemmin ja kekseliäästi.

Pohdinnan jälkeen vuorossa seuraava oppilas jatkaa samaan tapaan pelaamista ja näin edetään, kunnes jokainen pari on löytynyt.

Ota oikeat kasvikset esiin, kun kuvapari löytyy. Kuvaparin löytänyt oppilas opettajan avustuksella saa tutkia käsissään kasvista. Hän voi tarjota sitä myös muille kokeiltavaksi. Näin voidaan yhteisesti pohtia kasviksen ominaisuuksia.

VAIHTOEHTO: Helpotettu kasviskuvien käsittely

Tämä toteutusehdotus ei vaadi etukäteisvalmistelua ja soveltuu käytettäväksi ajan tai muiden materiaalien puuttuessa.

Katso kasviskuvat yhdessä oppilaiden kanssa. Tunnistakaa ne. Voit herättää keskustelua käyttämällä edellä mainittuja kysymyksiä. Keskustelkaa myös lempikasviksista, -hedelmistä ja -marjoista.

Kotitehtävä

Pyydä oppilaita piirtämään koko päivän aikana syödyt kasvikset, hedelmät ja marjat.

Käsiteltäväksi myöhemmin

Seuraavalla ympäristöopin tunnilla voit kysyä oppilailta, kuinka monta eri kasvista, marjaa ja hedelmää he piirsivät paperille. Kerro sitten, että joka päivä tulisi syödä kasviksia, marjoja ja hedelmiä monipuolisesti 5-6 annosta. Voit kysyä kuinka paljon on yksi annos. Opettaja voi havainnollistaa määrää kertomalla, että jokaisen oma annoskoko määräytyy oman kämmenen koon mukaan. Yksi annos on siis yhtä suuri kuin omaan käteen mahtuu esim. yksi omena tai tomaatti. Edellä mainittu määrä täyttyy lähes huomaamatta, kun pyrkii syömään joka aterialla jotain kasvista, hedelmää tai marjaa.

Vinkki! Voitte kuunnella musiikkikappaleen aiheesta: Janne Viitaniemi ja Maija Silvennoinen, Mukulat kasvaa, Famoso 2015, kappale 11: ”Marjan puuro” (kesto 1.42).

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

Liitteet

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: