Salaattipöytä (nro 45)
Kasvisten tarjoilutavoilla voidaan vaikuttaa olennaisesti niiden houkuttelevuuteen ja menekkiin koululounaalla. Tästä kortista löydät vinkkejä, miten kasvisten menekkiä voidaan lisätä.
Salaatit erikseen ravintolatyylillä: “Salaatin eri ainesosat asetellaan ravintolatyylisesti omiin astioihinsa, jolloin jokaiselle löytyy jotain. Sekasalaatti jää monelta ottamatta, jos seassa on jotain, mistä ei itse pidä.” (Porin kristillinen koulu, Pori)
Kouluravintolakisa 2023

Salaattipöytä linjaston alkuun
Tarjoilulinjasto kannattaa järjestää siten, että salaatit ja kasvislisäkkeet ovat tarjolla ensimmäisinä. Tämä lisää niiden kulutusta ja helpottaa lautasmallin noudattamista.
Monipuolisuus
Koululounaalla ja välipaloilla kasviksia, marjoja ja hedelmiä on tärkeä tarjoilla monipuolisesti ja eri muodoissa, jotta koululaiset tottuvat niiden erilaisiin makuihin ja rakenteisiin. Eriväriset kasvikset, hedelmät ja marjat lisäävät ruuan houkuttelevuutta. Myös satokauden tuotteita kannattaa suosia. Kasviksia tarjotaan tuoreina sekä kypsennettyinä.
Kasvikset tarjolle komponentteina
Salaattipöytä, jossa salaatin eri komponentit ovat tarjolla erikseen, lisää kasvisten menekkiä. Näin oppilaat voivat koota lautaselleen itselleen mieluisen salaatin. Kasvisten tarjollepano sellaisenaan lisää niiden houkuttelevuutta sekä helpottaa myös sellaisten oppilaiden ruokavalintoja, joilla allergia tai muut tekijät estävät syömästä jotakin kasvista. Myös sormin/kädestä syötäviä kasviksia ja hedelmiä on hyvä suosia varsinkin välipalatarjoilussa.
Vinkki! Muistattehan myös hyödyntää koulussanne kouluhedelmätukea!
Lue lisää kasvisten, hedelmien ja marjojen tarjoilusta koululounaalla: Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus 2017, s. 53
Lähde: Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus 2017