Hyppää sisältöön

Kouluaterian raaka-aine esille

0  Printtaa

Paprika, nauris, pasta, härkäpapu

Uutta ruokaa voi olla vaikea maistaa, jos ei tiedä mitä syö. Pilkotun salaatin eri väriset palat voivat kummastuttaa. Salaatin tai uuden ruuan maistaminen voi olla helpompaa, kun tietää mistä ruoka-aineista se on tehty.

Toteutus

  • Keskitytään joko salaattilinjastoon tai myös lämpimien ruokien raaka-aineisiin.
  • Oppilaat lisäävät linjastolle joko kuvia tai keittiöltä saatuja kokonaisia kasviksia, jotka kertovat mistä raaka-aineesta ateria tai salaatti on valmistettu. Samalla voidaan oppitunnilla tutustua ruuan alkuperään ja reitteihin.
  • Raaka-aineista voidaan tehdä myös pieniä tietoiskuja, esimerkiksi miten ja missä kyseinen kasvis kasvaa.
  • Oppilaat voivat askarrella esittelypisteelle ”Päivän salaatti” -kyltin. Jos mahdollista, päivän salaatista voidaan tehdä kori, johon asetellaan salaatissa olevia kokonaisia kasviksia. Jos tarjolla olisi esimerkiksi kaali-ananas-raastetta, koriin laitettaisiin kokonainen tai puolikas kaali sekä kokonainen ananas.
  • Päivän salaatin tai ruuan esittely voidaan toteuttaa kerran viikossa tai useammin. Sopikaa kuka huolehtii esittelypisteen valmistelusta.
  • Opettajat esittelevät oppilailleen päivän salaatin ja raaka-aineiden nimet. Samalla on hyvä tilaisuus keskustella myös tarkemmin kunkin raaka-aineen alkuperästä ja kasvutavasta.

3-6 lk, 7-9 lk, Biologia, Esiopetus -1-2 lk, Kasvikset, Kestävät ruokavalinnat, Kotitalous, Kouluruokailu, Laajempi kokonaisuus, Luokanohjaus, MOK & teemapäivät, Monipuolinen ruokavalio, Oppilaiden osallisuus, Oppitunti, Pikapurtava, Ruokapalvelut, Ruuan reitit, Ympäristöoppi

Voisit tykätä myös näistä