Ruokakolmio tutuksi
Ruokakolmio on monelle tuttu kuva, mutta mikä siinä on oikein ideana? Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa monipuoliseen syömiseen ruokakolmion avulla.
Taustatietoa opettajalle
Syömällä monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti voimme pitää huolta itsestämme. Monipuolinen ruokavalio sisältää riittävästi energiaa jaksaaksemme sekä kaikkia tarvitsemiamme ravintoaineita kehomme ja mielemme hyvinvointiin.
Monipuolisen ruokavalion kokoamista voidaan kuvata ruokakolmion avulla. Ruokavalioon tulee valita päivittäin erivärisiä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Monipuoliseen ruokavalioon kuuluvat myös peruna ja täysjyväviljavalmisteet, kuten leipä, puuro, riisi ja pasta. Ne sisältävät kuitua, joka auttaa mm. vatsaa voimaan hyvin. Kasviperäisistä proteiininlähteistä sekä eläinkunnan tuotteista, kuten kalasta, lihasta ja kananmunasta saadaan proteinia, jota taas tarvitaan mm. kudosten rakennusaineeksi. Monipuolisen ruokavalion rakennuspalikoita ovat myös palkokasvit, eli erilaiset pavut, linssit ja herneet, jotka sisältävät runsaasti sekä proteiinia että kuitua. Rasvattomien tai vähärasvaisten maitotuotteiden nauttiminen lisää proteiinin lisäksi myös kalsiumin saantia, jota tarvitaan mm. vahvan luuston muodostamiseksi. Normaaliin kasvuun ja kehitykseen tarvitaan myös pehmeää rasvaa, jota saadaan mm. kasviöljyistä, margariinista, pähkinöistä ja siemenistä sekä rasvaisista kaloista, kuten muikusta. Monipuoliseen ruokavalioon mahtuu myös sattumat, kuten makkara, leivonnaiset, sipsit ja makeiset. Niiden määrä tulee kuitenkin pitää ruokavaliossa kohtuullisena. Herkuttele mieluummin hedelmillä ja hyvällä ruualla.
Lisätietoa ravitsemuksesta löydät osiosta Koululaisen ravitsemus – opettajan ABC.
Valmistelut
- Tulosta kuva ruokakolmiosta Ruokaviraston Kuva-arkistosta.
- Tulosta oppilaille kuva Ruoka tekee hyvää (pdf) ja harjoitustehtävä Minun ruokakolmioni (pdf).

Kuva. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2024.
Tehtävän toteutus
Tehtävä 1. Lempiruuat
Pyydä oppilaita kertomaan lempiruuistaan ja pohtimaan, mitä he söisivät jos saisivat itse valita. Jotkut oppilaista kuvittelevat varmaan pelkkiä makupaloja, osa monipuolista ruokaa ja osa pikaruokaa.
Pohtikaa olisiko niin hyvä syödä jatkuvasti? Miten se vaikuttaisi jaksamiseen, terveyteen ja yleensäkin hyvinvointiin?
Tehtävä 2. Ruoka tekee hyvää
Jaa jokaiselle Ruoka tekee hyvää -kuva. Pohtikaa monipuolisen syömisen tärkeyttä energian ja ravintoaineiden riittävän saannin sekä hyvinvoinnin ja hyvän olon edistämisessä.
Ruokavaliossa tärkeää on myös nautittavuus, eli kustakin ruoka-aineryhmästä voi valita juuri niitä tuotteita, jotka maistuvat itselle parhaiten. Kuitenkin myös uudenlaisista ruuista ja mauista voi oppia pitämään.
Tehtävä 3. Minun ruokakolmioni
Jaa oppilaille harjoitustehtävä: ”Minun ruokakolmioni”. Jos sen täyttäminen tuntuu haastavalta, voitte tehdä sitä yhdessä keskustellen.
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas
Liitteet