Ruokakriitikot (nro 193)

Kasvikset, Kouluateria, Ruokapalvelut, Yhteistyö

Kun koulussa siirrytään tarjoamaan toisena pääruokavaihtoehtona kasvisruokaa, sen menekki voi olla hyvin vähäistä. Kasvisruokavaihtoehdon – samoin kuin muidenkin uusien ruokalajien – menekki voi kasvaa, kun oppilaat pääsevät kevyen tempauksen avulla tutustumaan uuteen ruokaan. Ryhdytään sivistyneiksi ruokakriitikoiksi!

Valmistelu

• Sopikaa yhdessä ruokapalvelun ja opettajien kesken käytännön järjestelyistä. Jokaiselle luokalle sovitaan oma maisteluviikko ja ruokapalvelut tietävät varautua ruokatilaukseen.
  • Maisteluannoksen ottamista varten tarvitaan pieniä kippoja tai maistelulusikoita koululounaalle.

Toteutus

Kukin luokka toimii yhden viikon ajan ruokakriitikkoina ja maistaa viikon jokaista kasvisruokaa. Aivan pienen maisteluannoksen ottamiseen kannustaa sitä varten tarjotut pienet kulhot tai maistelulusikat. Makukoulun ideologiaa hyödyntäen kannustakaa oppilaita kuvailemaan ruokaelämyksiä monipuolisesti eri aisteilla ja uusillakin sanoilla.

Halutessanne voitte laatia teemaviikkojen ajaksi julisteen “Ruokakriitikot työssään”, josta näkee minä viikkona mikäkin luokka saa erityistehtävän. Teemaviikon jälkeen luokka kokoaa palautteen annettavaksi ruokapalveluille.