NAM! -oppitunti 1: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen (nro 78)
Ensimmäisellä NAM! -oppitunnilla oppilaat tutustuvat aistitietoiseen syömiseen mm. rusina-harjoituksen avulla. Oppitunnin tavoitteena on, että oppilaat innostuvat tietoisesta syömisestä ja ymmärtävät mitä sillä tarkoitetaan.
Oppitunti on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä.
Valmistelut
- Tutustu etukäteen NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelman Ohjaajan käsikirjaan ja sen 1. harjoituskertaan (s. 4-7).
- Tutustu myös Oppilaan harjoitusvihkoon.
- Tulosta jokaiselle oppilaalle harjoitustehtävä: Omakuvani (Oppilaan harjoitusvihko, s. 3). Omakuvaa täytetään jokaisella harjoitusohjelman oppitunnilla.
- Tulosta jokaiselle oppilaalle kotitehtävä: Miten keskityn syömiseen? (Oppilaan harjoitusvihko s. 4-5). Mikäli toteutatte luokan kanssa koko harjoitusohjelman, voit myös tulostaa jokaiselle oppilaalle koko tehtävävihon.
- Varaa tarvittavat materiaalit (kts. Ohjaajan käsikirja, s. 4) oppitunnille.
Tehtävien toteutus
Tehkää oppitunnilla 1. harjoituskerran: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen tehtävät 1-10 (Ohjaajan käsikirja, s. 4-7).
Näin voitte koota NAM! -tehtävistä viiden oppitunnin mittaisen kokonaisuuden:
- NAM! -oppitunti: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen
- NAM! -oppitunti: Näläntunne
- NAM! -oppitunti: Kylläisyyden tunne
- NAM! -oppitunti: Kaikki aistit käyttöön
- NAM! -oppitunti: Tietoinen syöminen omassa arjessa
NAM! -oppitunnit on suositeltavaa tehdä numerojärjestyksessä. Vaihtoehtoisesti voitte valikoida vain osan aistitietoisen syömisen harjoitusohjelman tehtävistä (erilliset NAM!-harjoitukset ideapankissa).
Liitteet: