NAM! -oppitunti 4: Kaikki aistit käyttöön (nro 81)

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Neljännellä NAM! -oppitunnilla otetaan kaikki aistit käyttöön syödessä. Oppilaat harjoittelevat kuvailemaan aistikokemuksiaan ja huomaamaan kehon reaktioita ja omia ajatuksiaan syömistilanteessa.

Oppitunti on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä.

”Teimme tietoisen syömisen tehtävän rusinalla. Tehtävä oli oppilaille mieluisa ja he selvästi keskittyivät siihen hyvin, tuli tosi samanlaisia kommentteja, mitä itsekin ajattelin tehtävää tehdessäni. Tehtävä oli hauska ja mieluinen. Myöhemmin samana päivänä keskustelimme tietoisesta syömisestä vielä ennen ja jälkeen ruokailun.” (Opettaja, 2. lk)

Huomio! Tähän harjoituskertaan kuuluu myös yhteinen ruokailu, joten oppitunti on hyvä pitää ennen ruokailua. Jos mahdollista, syökää luokassa, jotta oppilaat voivat rauhassa keskittyä harjoitukseen.

• Tutustu etukäteen NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelman 4. harjoituskertaan Ohjaajan käsikirjasta (s. 16-20).
  • Tulosta Oppilaan harjoitusvihkosta jokaiselle oppilaalle kotitehtävä Käytänkö kaikkia aisteja, kun syön? (s. 12-13)
  • Tulosta myös jokaiselle oppilaalle Ohjaajan käsikirjasta Aisti- ja maistamistaulukko (s.18)
  • Varaa tarvittavat materiaalit oppitunnille (Ohjaajan käsikirja, s. 16).

Tehtävien toteutus

Tehkää oppitunnilla 4. harjoituskerran: Kaikki aistit käyttöön tehtävät 1-8 (Ohjaajan käsikirja, s. 16-20).

Näin voitte koota NAM! -tehtävistä viiden oppitunnin mittaisen kokonaisuuden:

1. NAM! -oppitunti: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen
  2. NAM! -oppitunti: Näläntunne
  3. NAM! -oppitunti: Kylläisyyden tunne
  4. NAM! -oppitunti: Kaikki aistit käyttöön
  5. NAM! -oppitunti: Tietoinen syöminen omassa arjessa

NAM! -oppitunnit on suositeltavaa tehdä numerojärjestyksessä. Vaihtoehtoisesti voitte valikoida vain osan aistitietoisen syömisen harjoitusohjelman tehtävistä (NAM!-harjoitukset ideapankissa).

Liitteet: