Hyppää sisältöön

Kouluruokaa kaikille aisteille

0  Printtaa

Miltä kouluruoka tuoksuu, näyttää ja maistuu? Entä millainen äänimaailma ruokasalissa tänään on? Tässä tehtävässä oppilaat astuvat koulun ruokasaliin aistit avoinna.

”Viikon projekti koko koululla. Luokkamme kirjasi aistiryhmittäin päivittäin aistimuksensa ruuasta ja tilasta. Aisti vaihtui joka päivä. Aistiryhmät istuivat oman aistinsa pöydässä luokka-asteesta riippumatta.” (Opettaja, 5. lk)

Huomio! Ennen tehtävää perusmakuihin kannattaa tutustua Perusmaut kasviksissa -tehtävän avulla.

Tehtävän toteutus

Jaa oppilaat viiteen ryhmään. Jos mahdollista, saman ryhmän oppilaat istuvat samassa pöydässä ruokailussa. Anna jokaiselle ryhmälle yksi aisti. Voit jakaa kullekin oppilaalle oman muistilapun mukaan ruokailuun.

RUOKAILUN AIKANA

Kukin ryhmä keskustelee keskenään ja kirjoittaa havaintonsa paperille.

Kuulo-ryhmä:

  • Huomioi ruokasalin äänet: Millaisia ääniä kuuluu, onko meteliä vai rauhallista jne. ?
  • Millainen ääni ruokailusta syntyy? Kuuluko kasvisten pureskelusta esim. rousketta?

Näkö-ryhmä:

  • Kirjaa ylös, miltä ruokasalissa näyttää ja miltä aterian osat näyttävät. Kiinnittäkää huomiota mm. ruuan väreihin ja koostumukseen ja ruokasalin sisustukseen.

Haju-ryhmä:

  • Pohtii ja kuvailee sitä, miltä kouluruoka tänään tuoksuu, ja mitä muita hajuja ruokasalista löytyy.

Tunto-ryhmä:

  • Kuvailee, miltä ruoka tuntuu. Arvioikaa ruuan suutuntumaa ja mahdollisesti myös sormituntumaa (leipä, hedelmä).

Maku-ryhmä:

  • Etsii ateriasta perusmakuja ja kuvailee mausteita sekä niiden voimakkuutta.

RUOKAILUN JÄLKEEN

Kukin ryhmä esittelee luokalle omat huomionsa. Keskusteluun voidaan nostaa muun muassa:

  • Miltä ruokahetken tarkkailu kyseisen aistin kautta tuntui?
  • Millaisia havaintoja eri aistien kautta tehtiin? 
  • Mitkä olivat miellyttäviä/epämukavia aistimuksia?
  • Mitä samaa eri ryhmien tekemissä huomioissa oli?
  • Vaikuttavatko eri aisteilla tehdyt havainnot toisiinsa? Esimerkiksi  
  • Kuvaillaanko haju- ja makuaistimuksia samalla tapaa? 
  • Vaikuttavatko ruokailun äänet ruuan makuun? 
  • Vaikuttavatko ruokailuympäristön tai ruuan värit ruuan houkuttelevuuteen?

Liitteet

Tehtävän lähde: Makukoulutehtäviä kouluruokailuun, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry. 

3-6 lk, Kouluruokailu, Makukoulu, Oppitunti, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Voisit tykätä myös näistä