Minä onnistun koululounaalla! (nro 67)

Esiopetus -1-2 lk, Kouluruokailu, Monipuolinen ruokavalio, Tapakasvatus

Tämän tehtävän tarkoituksena on arvioida yhdessä luotujen kouluruokailun pelisääntöjen toteutumista koululounaalla. Itsearviointi muistuttaa oppilaita yhdessä sovituista pelisäännöistä ja auttaa saavuttamaan onnistumisen kokemuksia.

”Loimme yhdessä luokan kanssa ruokailuun pelisäännöt, joita seurattiin koko viikon ajan lomakkeella.” (Opettaja, 2. lk)

Tarvittavat materiaalit:

Tehtävän toteutus

Jaa lomake ”Minä onnistun koululounaalla!” oppilaille ja pyydä heitä säilyttämään se pulpetissa tai repussa. Ohjeista oppilaat täyttämään lomaketta seuraavan viikon ajan kouluruokailun jälkeen. Voitte asettaa myös yhteisen tavoitteen (esim. vähintään 4 hymyä joka päivä). Oppilaat saavat itse arvioida hymiöillä kuinka kirjatut pelisäännöt toteutuvat kouluruokailussa.

Keskustelkaa viikon jälkeen oppilaiden arvioista ja kokemuksista pelisääntöihin liittyen. Kukin voi asettaa itselleen yhden tavoitteen, jotta yhteistä viihtyisyyttä saadaan ruokailuissa lisättyä.

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

Liitteet