Monipuolinen syöminen nuoren arjessa
Tiivistys: Oppitunnilla käydään läpi ruokapyramidi ja lautasmalli, katsotaan video kasviksista ja keksitään omia monipuolisia aamu- ja välipaloja 1+1+1 -kaavalla.
Kesto: 45 min
Kohderyhmä: 7.-9. luokat
Oppiaine: terveystieto ja kotitalous
Käsiteltävät aiheet:
- ravitsemussuositukset
- lautasmalli
- kasvikset
- monipuoliset aamu- ja välipalat
Oppimistavoitteet:
- Oppilas osaa kuvailla, millaista on monipuolinen ja hyvinvointia edistävä syöminen.
- Oppilas osaa koostaa lautasmallin mukaisen annoksen koululounaalla.
- Oppilas osaa suunnitella monipuolisen aamu- ja välipalan.
7.-9. lk | Terveystieto | S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
7.-9. lk | Kotitalous | S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Tarvittavat materiaalit ja välineet:
- valkokangas kuvien ja videon näyttämiseen
- kirjoitusvälineet
- (lisätehtävä: monisteen tulostus jokaiselle oppilaalle)
Tuntisuunnitelma:
1.) Käykää läpi kuvien avulla ruokapyramidi ja lautasmalli

Kuvamateriaalia valkotaululle heijastettavaksi löytyy täältä. Oppilaat pohtivat seuraavia kysymyksiä.
Helpot kysymykset:
- Mitkä kasvikset ovat sinulle mieluisia?
- Mitä kasviproteiineja olet maistanut?
- Mitä asioita jaksat tehdä paremmin, kun syöt säännöllisesti ja monipuolisesti?
- Miten rakennat kouluaterialla lautasmallin mukaisen annoksen? Entä keittopäivänä?
- Mistä voi tunnistaa, ettei ole syönyt riittävästi? (esim. kiukku, pääkipu, nälkä)
Haastavammat kysymykset:
- Miksi monivitamiinipilleri ei riitä korvaamaan oikeita kasviksia?
- Mitä tarkoittaa täysjyvävilja ja mitä hyödyllistä se sisältää?
- ”Monella tavalla voi syödä hyvin.” Perustele, miksi väite pitää paikkaansa.
- Ruokapyramidin ”sattumat” ovat pyramidin sisällä eli niitäkin mahtuu terveelliseen syömiseen. Pohtikaa, millainen mielestänne on joustava ja terveellinen suhde ns. herkkuihin ja miksi se on tärkeää?
2.) Katsokaa video: 10 tapaa käyttää kasviksia (3 min)
Jos video ei näy tällä sivulla, voit avata sen myös tästä linkistä.
3.) Oppilaat ideoivat omia aamu- ja välipaloja 1+1+1 periaatteella.

Tavoite on, että ateriassa olisi kolme osaa:
- Jotain värikästä: Kasvista, hedelmää tai marjaa.
- Jotain kuitupitoista viljatuotetta (hiilihydraattia): leipää, mysliä, muroja, puuroa, riisiä, nuudelia.
- Jotain täyttävää (proteiinia): jogurttia tai rahkaa (maito, kaura, soija), juustoa, hummusta, kananmunaa, pähkinöitä tai muita liha- tai kasvipohjaisia tuotteita.
Kuvatukea aamu- ja välipaloista löydät täältä. Kuvia voi heijastaa valkotaululle tai halutessa tulostaa.
Keskustelukysymyksiä:
- Voisitko syödä samanlaisia ruokia sekä aamu- että välipalalla?
- Millaisen aamupalan voi tehdä edellisenä iltana valmiiksi?
- Minkä välipalan voi ottaa reppuun mukaan?
4.) Lisä- tai kotitehtävä: Nimeä kuvan kasvikset

Mikäli aikaa jää, voi oppilaat haastaa tunnistamaan kotimaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Tulosta moniste tai hyödynnä digitaalisena täältä. Kuinka monta tunnistatte?
Eriyttäminen:
Helpotettu versio: Aamupalatehtävään 1+1+1 voi listata valmiiksi tai kuvittaa ruokia, joista oppilaat valitsevat. Hiilihydraateista ja proteiineista ei tarvitse puhua, vaan voi suoraan rajata tehtävän vaikkapa maitotuotteisiin ja viljatuotteisiin.
Lisää haastetta: Aamupalatehtävässä 1+1+1 voi haastaa oppilaat valitsemaan kyseisen sesongin kasviksia, hedelmiä ja marjoja.