Ruokakriitikot maistavat kasvisruokaa
Kun koulussa siirrytään tarjoamaan toisena pääruokavaihtoehtona kasvisruokaa, sen menekki voi olla aluksi vähäistä. Kasvisruokavaihtoehdon – samoin kuin muidenkin uusien ruokalajien –…
Kun koulussa siirrytään tarjoamaan toisena pääruokavaihtoehtona kasvisruokaa, sen menekki voi olla aluksi vähäistä. Kasvisruokavaihtoehdon – samoin kuin muidenkin uusien ruokalajien –…
Tässä pelissä harjoitellaan uusiin ruokiin ja makuihin tutustumista hauskan pelin avulla.
Kaikkia aisteja aktivoiva aistirata on toiminnallinen työpaja kaikenikäisille oppijoille. Rata tulee parhaiten hyödynnettyä, kun aikuinen ohjaa kullakin toimintapisteellä, mutta rataa voi…
Makuraadissa oppilaat osallistuvat kouluruokailun kehittämiseen konkreettisesti.
Makukoulun toteuttamista varten ruokapalvelut voivat tarjota maistelupaketteja opettajien käyttöön oppitunneilla.
Mausteet ovat helppo keino lisätä ruokaan makua ilman, että suolaa tarvitsee lisätä. Perustakaa kouluravintolaan maustepöytä, jonka avulla harjoitellaan ruuan maustamista, maustetaan…
Kokkikerho, välipalakerho, makukoulu tai muu ruoka-aiheinen kerhotoiminta soveltuu erinomaisesti kehittäväksi vapaa-ajan toiminnaksi.
Mitä maustetta tulee korvapuusteihin? Tehtävässä oppilaat tunnistavat tavallisimpien mausteiden tyypillisiä käyttökohteita. Tehtävän toteutus Lue alla olevia mausteenkäyttötilanteita. Opasta oppilaat nostamaan peukalon…
Ääni on usein tärkeä osa ruuasta saatavaa aistikokemusta. Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat kuuloaistin avulla elintarvikkeiden ominaisuuksia. Valmistelut Varaa tehtävää varten: Hiilihapollista…
Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat tuntoaistin avulla elintarvikkeiden käsi- ja suutuntumaa. ”Tehtävää sovellettiin niin, että kullakin oli oma tehtävä ruokailun yhteydessä ja…