Aistirata
Kaikkia aisteja aktivoiva aistirata on toiminnallinen työpaja kaikenikäisille oppijoille. Rata tulee parhaiten hyödynnettyä, kun aikuinen ohjaa kullakin toimintapisteellä, mutta rataa voi…
Kaikkia aisteja aktivoiva aistirata on toiminnallinen työpaja kaikenikäisille oppijoille. Rata tulee parhaiten hyödynnettyä, kun aikuinen ohjaa kullakin toimintapisteellä, mutta rataa voi…
Makuraadissa oppilaat osallistuvat kouluruokailun kehittämiseen konkreettisesti.
Ideoita kouluruokailun valvontavastuun suunnitteluun.
Tutustutaan erilaisiin kasviksiin ja valmistetaan värikäs välipala. Taustatietoa opettajalle Kasvikset ovat keskeinen osa ruokavaliotamme. Kuitenkin suomalaiset syövät niitä suositeltua vähemmän. Yhtenä…
Opetellaan tunnistamaan oma kylläisyys, mikä tukee taitoa syödä riittävästi. Kylläisyyttä ei voi määrätä ulkopuolelta, vaan se täytyy oppia tunnistamaan itse. Valmistelut…
Opetellaan tunnistamaan nälkä ja vastaamaan siihen tarkoituksenmukaisella tavalla. Taustatietoa opettajalle Tämä harjoitus pohjautuu tietoisen läsnäolon ja syömisen opetteluun. ”Tietoinen läsnäolo tarkoittaa,…
Hassu näytelmä ruokahetkestä voi virittää positiivista asennetta ruokaa kohtaan. Suhtautuminen ruokahetkiin ja ruokaan vaikuttaa ruuan hyväksyntään. Valmistelut Mikäli mahdollista, varaa harjoituksen…
Koko koulun kisailu – jotta kasviksista nautittaisiin enemmän. Toimintamalli tarjoaa valmiit julisteet, keräilykortin ja toimintaideoita projektiviikolle.
Kattamista ja ruokailuvälineiden käyttöä voi kuivaharjoitella ja siten opetella tapakulttuuria. Valmistelu Toteutus Tehkää ruokasaliin kauniita katettuja pöytiä ja harjoitelkaa tarjoilun sekä…
Tähän ideakorttiin on koottu keskeisiä linkkejä, joista saa lisää tietoa ja tukea lasten ja nuorten syömishäiriöistä.