Aamupala-viestijuoksu (nro 149)
Tämän leikkimielisen kilpailun avulla oppilaat pääsevät pohtimaan, millainen on täysipainoinen aamupala ja miksi sen syöminen onkaan niin tärkeää.
” Tehtävän yhteydessä keskustelimme lasten aamupalakäytänteistä ja tarkastelimme terveellistä aamupalaa.” (Opettaja, 1. lk)
“Mukava tehtävä. Toteutimme sen siten, että jaoin oppilaat viiteen ryhmään. Kaikki hakivat sana kerrallaan kaikki osiot -> keskustelu kunkin osion jälkeen.” (Opettaja, 6. lk)
Taustatietoa opettajalle
Aamupalan sanotaan usein olevan päivän tärkein ateria; se virkistää yön jälkeen ja auttaa lasta jaksamaan aamupäivän koulussa lounaaseen saakka. Kasvamiseen kuluu paljon energiaa ja ravintoaineita, mistä syystä ruokavalion on tärkeä olla monipuolinen.
Aamupala on riittävän monipuolinen, kun muistaa syödä jotain kaikista kolmesta ruoka-aineryhmästä:
- Kasvikset, hedelmät ja marjat
- Täysjyväviljatuotteet
- Maitotuotteet
Valmistelut
- Tulosta Aamupala-viestijuoksun ”salaisuudet” ja leikkaa kolme tekstipätkää irti toisistaan. Katso myös vaihtoehtoinen helpotettu toteutustapa harjoituksen lopusta.
Tehtävän toteutus
Älä kerro oppilaille, että seuraavaksi käsitellään aamupalaa. Jaa oppilaat kolmeen ryhmään. Pyydä jokaista ryhmää kokoontumaan luokan takaosaan määrätyn pulpetin ympärille, ja jaa näille kolmelle pulpetille tyhjät paperit ja kyniä.
Luokan edessä on valmiiksi asetettuna kullekin ryhmälle oma ”salaisuus” eli tekstipätkä paperilla. Jokainen ryhmä lähettää vuorotellen yhden viestijuoksijan luokan eteen lukemaan ”salaisuutta”. Viestijuoksija painaa mieleensä tekstipätkän alusta muutaman sanan ja palaa taakse kirjoittamaan sanat ryhmän tyhjälle paperille. Seuraava viestijuoksija katsoo, kuinka paljon tekstiä on tullut ja juoksee eteen lukemaan tekstiä eteenpäin ja pyrkien muistamaan pari sanaa siitä. Näin jatketaan, kunnes määrätty aika, esimerkiksi 3 minuuttia, on kulunut tai kunnes kaikki ryhmäläiset ovat toimineet viestijuoksijoina. Voittaja on ryhmä, joka on saanut kopioitua tekstiä eniten. Kisan tulisi olla hyvin leikkimielinen ja mieluiten kaikki ryhmät ovat voittajia. Tehtävän lopuksi jokaisesta ryhmästä yksi lukee kopioidun tekstin ääneen kaikille.
Keskustelkaa viestin jälkeen:
- Mikä tai mitkä päivän ateriat (aamupala, välipala, iltapala) tulisivat sisältää jotakin näistä kolmesta ruoka-aineryhmästä?
- Miksi jokainen ruoka-aineryhmä on tärkeä?
- Miksi ei voi syödä vain yhtä asiaa?
- Miksi aamupala on päivän tärkein ateria?
VAIHTOEHTO: Helpotettu viestijuoksu kuvilla
Tulosta helpotettuun viestijuoksuun tarkoitetut kuvat. Järjestä viestijuoksu edellä mainitulla tavalla, mutta oppilaiden tehtävänä on koostaa täysipainoinen aamupala kuvien valikoimasta. Jokainen oppilas hakee vuorollaan yhden kuvan. Viestijuoksu loppuu, kun kaikki ovat hakeneet yhden kuvan. Tämän jälkeen tarkastellaan koottuja aamupaloja sekä pohditaan valintojen hyviä ja huonoja puolia. Huomioi, että aina kokonaisuus ratkaisee ja hyvän aamupalan voi rakentaa monella tavalla.
Keskustelkaa viestin jälkeen:
- Mitä puuttuu? Kuinka tätä aamupalaa voisi vielä täydentää?
- Mitä ottaisitte pois tai vaihtaisitte? Miksi?
- Mitä ette jättäisi pois? Miksi?
Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas
Näin voitte koota kokonaisen oppitunnin teemasta “Ateriarytmi alkaa aamupalasta”. Tehkää myös tehtävät Ateriarytmi kohdilleen ja Millainen on oma aamupalani?