Millainen on oma aamupalani?
Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omia aamurutiinejaan ja aamupalatottumuksiaan itse ottamiensa valokuvien avulla.
”Oppilaista tämä oli hauska ja kiinnostava aihe/tehtävä. Juttua riitti!” (Opettaja, 6. lk)
”Aamupalakuvien esittely muille luokan oppilaille oli lapsista erittäin innostavaa.” (Opettaja, 3. lk)
Taustatietoa opettajalle
Kasvamiseen kuluu paljon energiaa ja ravintoaineita, minkä vuoksi monipuolisen ruokavalion tärkeys korostuu lapsuudessa ja nuoruudessa. Aamupalan sanotaan olevan päivän tärkein ateria; se virkistää yön jälkeen ja auttaa lasta jaksamaan aamupäivän koulussa lounaaseen saakka. Aamupala on riittävän monipuolinen, kun muistaa syödä jotain kolmesta ruoka-aineryhmästä (kasvikset, täysvilja- ja maitotuotteet/proteiininlähde).
Tehtävän toteutus
Pyydä oppilaita kuvaamaan kännykällä tai kameralla, tai kirjoittamaan ylös viikon ajan omat aamupalansa. Sen pohjalta oppilaat voivat äidinkielen tunnilla kirjoittaa lyhyesti, oivalsivatko he kuvaamisen avulla jotain uutta omasta aamupalastaan. Lisäksi he voivat arvioida tekstissä omia aamupalatottumuksiaan pohtien erityisesti sitä, mitä hyvää niissä on.
Muita pohdittavia kysymyksiä voivat olla:
- Millaiset aamurutiinit minulla on?
- Onko aamuisin kiire? Miksi?
- Huomaatko mikä auttoi jaksamaan?
- Millainen voisi olla aamupala, jolla jaksat?
Vinkki! Pienempien oppilaiden kanssa voitte toteuttaa tehtävän myös piirtämällä. Käytä apunasi esimerkiksi oheista aamupalaviikkomonistetta, jonka voit tulostaa alta:

Tehtävää voi jatkaa pohtimalla kuvien avulla erilaisia hyviä aamupalavalintoja.


Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas
Näin voitte koota kokonaisen oppitunnin teemasta ”Ateriarytmi alkaa aamupalasta”. Tehkää myös tehtävät Ateriarytmi kohdilleen ja Aamupala-viestijuoksu.